lördag 2 oktober 2010

Ullared, Morgan och Ola-Conny!

Japp, så har man då för första gången i livet varit i metropolen ULLARED! Och vad gjorde jag i den metroplolen då? Jo handlade så klart! Jag och Nette körde dit i torsdags.

Jag har många kompisar som åker dit med jämna mellanrum och handlar i stort sätt alla de kläder deras barn behöver per säsong, och de pratar verkligen GOTT om själva "konceptet". Ett prisexempel är en randig "baströja" storlek 140 för 39.90, jeansleggings för 79.90. Deras leksaker ligger på två tredjedelar av priset på tex BR-leksaker.

Så denna tidiga höstiga torsdagsmorgon gick jag upp kl 05.10 (förvisso ingen extremt tidig tid, då jag stiger upp kl 04.55 då jag har öppning på jobbet). Nette kom med bilen i korsningen kvart i sex. Jag hade med en termos kaffe och vi hade brett varsina mackor som vi åt efter två tredjedelar av vägen.

Vi stannade till på en mack norr om Värnamo och skulle kissa. Usch, det var en lite "äcklig" man som jobbade på macken. Hon frågade lite inställsamt om vi skulle till Ullared. Han sa att det syntes på oss! Det låg ju så att säga "på vägen", så det var ju kanske inte så konstigt att han gissade det. Men han var för jäklig på att ta betalt! När man kom in på toa stod det på väggen att det kostade tio kr för toabesök, men var gratis för kunder. Jag tänkte att banne mig, jag ska INTE handla något, jag betalar hellre 10 kr. Men jag tycker det är fräckt att ta så mycket betalt, det är ju pengar han bara stoppar i egen ficka, ingen redovisning där inte. Nette och jag sa till varandra, att 5 kr hade vi gladeligen betalat honom, det är vad det kostar på endel offentliga toaletter, och visst är det ju en service att kunna erbjuda folk på resande fot en ren toalett, men till vettiga priser då.

Vi var framme kl halv tio. Då var det ingen kö in, men en jämn ström av besökare var det som gick in i varuhuset. Visst var det mycket folk, kundvagnar och skrikande barn, men oj oj, så välorganiserat allt var. Priser på allt och kläder upphängda i tajta rader, men snyggt och ordentligt upphängt.

Jag som har dåligt lokalsinne ställde min kundvagn på ett startegiskt ställe; vid alla strumpor och strumpbyxor etc. Nette körde med sin dit hon gick. Jag gick och la i kundvagnen allt eftersom istället. Vi fikade en gång därinne, sedan stannade vi på Mc Donalds i Värnamo på hemvägen.

Oj oj, vad jag hittade grejer! JJag köpte bla jeans till Freja i lite "baggy" modell, jeansleggings i stretch-jeanstyg, tröjor, mjukisbyxor mm. Till Tuva blev det ganska många leggings i jeans och något par i smal smal stretchig manchester, någon tröja, en svart höst/julklänning i sammet (som Lotta på Bråkmakargatan säger, en "samvetsklänning"), en röd kofta att ha till klänningen i alla fall på julafton och en ursöt kjol i våder i olika matchande tyger (lite Me and I-stuk) mm. Barnen fick även varsitt set med vinterjacka och täckbyxor och en varsin "finjacka" till vintern.

Jag köpte även födelsedagspresenter till Tuva som fyller fem snart; ett Pet Shop-hus, ett paket med Pet shops och golvpussel. Till Freja till julklapp köpte jag roliga små "experiment lådor" från Kärnan. Hon fick sådana av oss förra året också. Nu hittade jag om luft och om växter och småkryp. Jag hittade även något om elekticitet från Alga. Alla kostade mellan 20 och 50 kr. Sådana saker kostar myyyycket mer på tex Leksakshuset där vi köpte förra året.

Nu kan jag gräma mig att jag inte köpte mer leksaker, jag gick på några leksaker som jag tänkte jag skulle ha köpt, men jag glömde gå och hämta dem sen! ;-)

Till mig själv blev det bara två skärp, lite trosor (alltid bra att fylla på lagret, billiga var de också, 22 kr st!) och en lurvig mysig hemma-jacka/kofta. Fryser så mycket vintertid.

Barnen sov när jag kom hem på torsdag kväll, så på fredag eftermiddag efter fritids och dagis var det rena julafton i vardagsrummet då allt plockades fram och provades! ;-)

Slutligen, vi såg faktiskt Ullareds Morgan (från tv-såpan Ullared på femman) och hörde hur det ropades på Ola-Conny. ;-) Vi såg filmteamet flera gånger och hoppas att vi inte fastnade på någon film! ;-) Det var en rolig shoppingresa, jag lär göra den igen! ;-)

De som nedgarderar Ullared (kan väl erkänna att jag själv gjort det ibland...) kan bara gå och dra något gammalt över sig! Jag är omvänd i alla fall. ;-)

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar