söndag 24 oktober 2010

Tuva 5 år idag!

Nu har vi firat liten (stoooor så klart!) Tuva på femårsdagen! :-)

Hon väcktes med sång klockan kvart i sju i morse. Det blev lite tidigt, men Freja skulle på simskola och hon ville så klart vara med och sjunga för lillasyster. Vi sjöng både "Vad är det för en dag" (de sjunger den i Lotta på Bråkmakargatan) och "Ja må hon leva" två gånger.

Egentligen fyller hon ju inte förren nu ikväll. Hon tittade ut kl 20.17. Vi åkte inte in till förlossningen förren vid femtiden på eftermiddagen. Tuvas förlossning gick nämligen så himla snabbt! Men så var det ju en liten plutt som kom ut, trots att hon var fullgången vägde hon bara ca 2.800 gr och var bara 47 cm lång!

Hon fick bla ett Litteles Pet shop hus, (Pets shop är små platsdjur som Tuva leker med), en Moxie-docka ( Bratz efterträdare), kläder till sina Bratz Kidz dockor och en trasdocka. Hon leker hemskt mycket med gosedjur och trasdockor. Ja, Bratz- och Moxie-dockorna bor ju i Barbiehuset och det leker hon också mycket med.

Tuva hade blivit lovad av mig att få ha sin svarta sametsklänning jag köpte till henne i Ullared. Hon var så lycklig! :-) Jag köpte även en himla fin julröd kofta till, men den får hon inte ha förren till jul. Nu hade hon sin rosa "ärve-omlottkofta" efter Freja.

Vi hade bjudit in farmor och farfar och mormor och morfar till födelsedags-taco-kalas klockan tolv. Klockan elva kom mormor och morfar. Jag hade glömt att de skulle komma lite tidigare, så jag gick i mysbrallor fortfarande. Magnus stod i köket och förberedde maten. Jag var på gång och stod och gjorde min goooda Guacamole.

Mamma/mormor hjälpte mig att hänga upp nya vita linnegardiner i vardagsrummet. Vi har haft läckra femtiotalsmönstrade förut, men det passar inte sedan vi fick in mönstade stolar/fåtöljer. Av Mormor och morfar fick Tuva en låda med pysselgrejer som jag hjälpte mamma köpa på Sim Sala Bim (pysselaffären i stan) här om dagen. Det var fina stämplar och fem olika färger textilfärg - här skall pysslas egenhändigt tryckta tröjor, disktrasor och kanske örngott! :-) Hon fick även en liten ask med ett litet Pet shop-djur.

Farmor och farfar kom som bestämt kl tolv. Av dem fick Tuva "tjej-lego". Hon och Freja har lekt en hel del med Magnus gamla lego sedan han var barn nu sista tiden. Detta var Lego-Bellville, ett helt enormt stort "dockhus" man ska bygga ihop själv, med miljoner delar! Det var från 6-10 år, Tuva fattade väl inte riktigt detta med att bygga ihop så pass mycket, med desto roligare tyckte Freja att det var! Men Tuva leker ju enormt mycket med smådockor, ja dockhusgrejer, så detta var en perfekt present. Magnus var också i sitt esse, ÄNLIGEN får han bygga lego igen. ;-) Det var precis som när han var liten, med att man behövde ritningar mm, för att få ihop det. Vi är inte klara med ihopbyggandet ännu, det lär ta tid. Hade det varit exempelvis jul, hade vi ju hunnit bygga lite på dagarna, men nu väntar ju jobb imorgon igen.

Maten och tårtan var god. Vi bjöd på Tacos som alla åt med god aptit. Våra föräldrar tycker det är kul att bli bjuden på sån "modern" mat, för det gör de ju aldrig själva. Jag hade bakat klassisk rulltårta med jordgubbssylt i, och en drömtårta med smörkräm i, som jag bara älskar! :-) Mia hade med små mini mazariner i små små formar, barnen gillar dem.

När våra familjer hade åkt hem på eftermiddagen ringde vi till Nette och Simon och barnen och bjöd dem på tårta och kaffe. Det var så mycket över, och i veckan sedan blir det inte av att de kommer. De kom och sjöng för Tuva i ytterdörren och hon fick ett paket; någon slags drake i samma storlek som My Little Ponny med massa tillbehör till. :-) Hon visade dem alla de fina presenterna hon hade fått under dagen.

Jag tror Tuva somnade med ett leende på läpparna! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar