torsdag 21 oktober 2010

Kärl-röntgen


Igår kl nio skulle jag vara på datormografi av blodkärlen i buken, för att läkarna ska kunna se var de ska "skära" under operationen. ;-)

Denna typ av röntgen har jag gjort i andra samanhang, man kan göra den för att se metastaser etc, så jag gjorde den bla när jag fick bröstcancer i mars -07. Man får något radioaktivt insprutat i blodet och därefter åker man in i en rund "maskin". En röst uppmanar till att andas in och hålla andan, då tas en massa bilder, sedan åker man ut, och då får man andas igen.

Det är oerhört otäckt att få detta "gift" insprutat i blodet... Kroppen reagerar med en otäck känsla av att man kissar på sig. Man blir alldeles varm och konstig. Det går dock fort över.

Det strulade tyvärr vid röntgen så jag fick göra om den. Maskinen startade inte efter att jag hade fått "giftet" insprutat. Tillslut körde de in mig manuellt, men tyvärr blev bilderna dåliga då "giftet" hade gått för långt ut i venerna eller vad det var den trevlige manlige sjuksköterskan sa. Jag fick sitta ner och vänta på besked om bilderna dög, han förvarnade mig om att jag kanske skulle få komma en annan dag, han trodde inte att det var bra att få mer "gift" i sig samma dag. Han kom tillbaka och sa att bilderna var dåliga, de skulle göras om, men det gick bra att göra det direkt.

Eeeh, kände jag, ÄR det verkligen ok att få i sig ytterligare en dos med detta radioaktiva "skit"? Men läkaren hade godkänt det så jag fick ju lita på det... ;-)

Denna gången funkade maskinen som den skulle, jag kände mig dock lite yr efteråt. Det var inte ovanligt sa sköterskan. Jag fick sitta ner en stund efteråt för att se att jag inte fick någon allergisk reaktion.

Vid lunch dundrade jag in på jobbet och frågade mina kolleger om jag var självlysande, så mycket radioaktivt "skit" jag hade fått in i kroppen. ;-) När jag stod i förrådet och hängde av mig jackan, släckte min chef Ulrika lampan för att kolla om jag lyste, men jag lyste tack och lov inte mer än vanligt! ;-)

Det var en lång dag igår... Direkt efter jobbet körde hela mitt arbetslag till Kristianstad för att gå på en föreläsning om matte i förskolan, Mattefönstret. Den handlade om hur man får in den konkreta vardagsmatten i förskolan. Den konkreta vardagsmatten är mycket viktig för barnens kommande abstarkta matte-tänkande.

Jag hade öppningen imorse så det blev inte många timmars sömn i natt, dessutom hade vi möte ikväll, och imorgon öppnar jag stället igen.

Nu väntar sängen. God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar