lördag 2 juli 2011

Heeeeejsan svejsan!

Ja, så var det helg igen. Veckan har förflutit i ett varmt töcken på jobbet. Sommarens andra högtryck (första kom Kristiflygare-helgen) kom med besked i söndags. Freja har varit hos farmor och farfar i stugan hela veckan. Hon stannade kvar där när vi körde hem i söndags. Hon har haft det så bra. Badat varenda dag.

Tuva och jag började måndagen med att köra till Rödebybadet på simskola kl 8.05. Uj uj, det var en RÄDD tjej som satt där på kanten... ;-) Hon har ju gått på simskola hela vårterminen, då i gruppen "Simlekis" då de bara är i lilla bassängen. De har bara under kortare stunder försökt vara i den stora. Nu är hon klar med Simlekis-gruppen, hon har klarat de märken man ska klara under den "kursen". Så nästa steg, det är i gruppen "Silverpingvinen", och det är i den stora bassängen. Detta minns jag var ett enoooormt steg för Freja då hon var i samma ålder. Hon var nervös ett helt jullov då hon visste hon skulle börja i stora bassängen efter helgerna...

Meeen, det positiva i kråksången är att i Rödeby är det 90 cm djupt i den grunda delen av bassängen. I simhallen i stan är det 120 cm. Där bottnar inte lill-Tuvan (Freja gjorde ju inte heller det då det begav sig). Tuva tänkte sig bassängen i stan och var livrädd, lilla krake... ;-)

Men där i Rödeby där det var 90 cm bottnade hon litegrann! Yippi tyckte Tuva när hon kom på det på tisdagen! ;-) Nu simmar hon med sin "simkorv" för fullt och är även ute där hon inte bottnar. Vi får se om ungen tar sina första simtag under denna simskola i sommar. Vore ju kul! :-) Men vi karvar på under vintern igen inne i stan på simskolan. Det har ju varit toppenväder denna veckan. Sämre morgnar finns det ju än att sitta i morgonsolen och se Tuva lära sig simma. ;-) Magnus har tagit några morgnar, jag några. Mina föräldrar har sedan skjutsat henne till sin förskola. De erbjöd sig att ha henne hemma hos sig, men hon VILLE vara på sitt älskade dagis! ;-) Denna veckan var sista för Tuva där. Till hösten blir det fritids.

I måndags uträttade Tuva och jag lite ärenden. Ja, inget större, det klarade vi av måndagen innan! Då shoppade mamman loss på byxor, singoalla-blus, tunika, munkjacka och stickad oversize-tröja. Nu måndags bidde det bara en hatt, frågan är om jag vågar använda den... ;-) Tuva har så roliga uttryck. Nu bad jag henne stå precis utanför Kappahl när jag gick bort till hattarna mm. Hon åt glass så jag ville inte ta henne med in. Då säger ungen "mamma du vill ha mig". Några hörde det och de drog på munnen. Precis som att jag är en sån mamma som bara struntar i mitt barn och ställer henne här och var! ;-) Till saken hör att just den dagen skulle vi även i på Systembolaget... Där har inte Tuva varit ofta, inte. När vi gick in där sa hon spontant "ååå, vad fint det var här, är det en restaurang?". Även där drog några på munnen.

Slutligen, i kassan, bad jag henne hålla min plånbok. Hon öppnade den och visade tjejen som stod efter oss, de kort jag har på Freja och Tuva, "det där är min storasyster Freja, hon är inte hemma nu, hon är hos farmor och farfar".

Må väl allihopa! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar