lördag 30 juli 2011

Liseberg

Tidigt i torsdags morse körde vi till Göteborg med målet LISEBERG! Vi skulle eventuellt köpt ett stort tält i år, och campat några dagar, men vi skjuter på det till nästa sommar. Jag fick så lite semester i år, bara tre veckor, och inte ens i ett svep, utan först en vecka, sedan jobb en och sedan två veckor i ett svep. Därför tänkte vi att vi kör till Göteborg och bor en natt på hotell och går på Liseberg.

Det blev en sååå lyckad tripp! :-) Vi har inte varit på några "riktiga" nöjesparker med barnen, utan detta var det första besöket. Vi har mest hållit oss till Tosselilla och Ölands djurpark. De har tidigare varit för små, det är först nu de kan få ut något av dessa "stora" nöjesparker, tycker vi.

Jag var på Liseberg sist 1990 med mamma och pappa. Det var mycket nytt, men ändå var det mycket man kände igen. Det var ett kärt återseende kan jag säga! ;-)

Det var toppenväder här hemma dagen innan vi körde till Göteborg, men på torsdagmorgon vaknade vi till hällregn! När vi kom till Götet sken solen och det var samma toppenväder som det hade varit hemma dagen innan! ;-) Det är både positivt och negativt, det där. Det var ju enormt mycket folk på Liseberg! Det var en väntetid på 20-45 min på i stort sätt varenda attraktion. Men på något underligt vis klagade inte barnen. Vi hade det riktigt trevligt där vi köade. Vi babblade, tittade på alla andra hiskeliga attraktioner mm. ;-)

Vi var där inne precis hela dagen, mellan kl 12 och 22.30. Det var knappt vi fick i barnen något att äta! De ville bara åka åka. Vid tre åt vi på BurgerKing, däemellan och efter det, smaskade vi på lite chips och godis när vi köade. Jag misstänkte att det skulle vara enomra köer, så jag hade faktiskt en stor godispåse med, och ett rör med Pringles chips. Det höll humöret uppe! ;-)

Det som var så roligt var att Tuva-luvan nu ÄNTLIGEN är 110 cm lång, så vi i familjen kunde åka samma saker! Freja är nämligen inte 130 cm, vilket är nästa gräns. Vi höll oss till de "lagom" karusellerna, men ändå inte bara "småbarns" karusellerna. Vi kunde tex åka klassiska berg och dalbanan Lisebergsbanan (jag minns när den var så gott som ny, 1988 eller liknande) och Flumride.

Tuvas min då hon åkte Lisebergsbanan första gången är oslagbar! Då man åker något första gången vet man ju inte riktigt hur det är, och hennes min i tredje och sista branta backen var på gränsen till att börja lipa. Men så är man ur kurvan, och resan är nästan slut. Och då smilade ungen upp sig och sa "igen!". ;-) Magnus åkte med Freja första gången och han sa att hon skrattade och skrattade så tåranran bara rann, hon tyckte den var såååå rolig!

Även Flumride är ju oslagbar. En riktig klassiker, med tyvärr, kö därefter... hela 45 minuter! Men vi åkte den två gånger i alla fall. Det var en så varm dag att det var skönt att få bli lite blöt! ;-) En annan karusell man blev blöt i var Kållorado. Man satt 8 pers i en rund båt som åkte i en "flod/fors" där man snurrade runt ibland och det stänkte vatten som bara den i vissa partier. Den var ny för mig (säkert inte ny på Liseberg) och mycket rolig! Men vädret gjorde ju sitt till, det gjorde VERKLIGEN inget att bli blöt den dagen vi var på Liseberg, för det var enormt varmt!

Kl tio var vi så trötta, men nöjda, så då fick barnen en varsin sockervadd och så travade vi mot bilen. Halvvägs till bilen stannade plötsligt Freja, hon hade tappat sin nittonde tand där mitt när hon åt sockervadd! Hon blev allt lite chockad, den hade knappt varit lös sa hon!

Hotellt var mycket frächt och fint. Best Western Mekatagonen hette det. Best Western marknadsför sig som familjehotell. Alla hotellrum var stora, 32 kvadratmeter med dubbelsäng och en bäddsoffa. Det fanns även ett litet pentry och matbord.

Det var så skönt att bara åka vi i familjen på en sådan här grej. Man slapp anpassa sig till några andra, vi gjorde bara det VÅRA barn ville. Faktiskt så var det så himla skönt! Sen är det kul att åka tillsammans med vänner OCKSÅ, men just den här gången njöt vi av att bara vara vi. :-)

Det känns också så härligt att barnen börjar bli större, så att man tillsammans hela familjen kan njuta av- och minnas detta tillsammans. :-)