måndag 25 juli 2011

Heja solen!

Tack för att du är här igen, kära sol. :-)

Idag har jag suttit en timme i solen på eftermiddagen då Freja och Karolina lekte (de leker så fint själva) och Tuva var hos en dagiskompis. Åååå, vad jag njöt, denna sol man lapar så här på semestern, den behöver man så väl mitt i kalla janauari.

På förmiddagen idag var Tuva och jag en runda till stan. Hon ville INTE följa med. Jag fick muta henne med en glass. ;-) Hon är just nu inne i en lekperiod. Hon vill leka heeeeeeela dagarna. Vi försöker förklara för henne att när Freja var i hennes ålder hade hon inga att leka med på det sättet Freja gör nu. Då var det ca tre timmar hos någon kompis, eller här, och inte mer. Numera leker ju Freja hos kompisar, eller har kompisar här, i stort sätt en hel dag. De sköter sig liksom själva.

Idag blev Tuva så glad, för en dagiskompis hade ringt bara en kort stund innan vi kom hem från stan. Tuva ringde upp så fort vi kom hem. Jag skjutsade dit henne så lekte de där i två timmar. Sist lekte de här, man får turas om lite. Det blir bäst för alla. ;-)

I stan köpte jag en ljuslykta på Village för presentkortet jag fick från mina arbetskamrater. Det blev en stor plåtlykta med många höghus, när det brinner ser det ut som en stad i siluett. Åååå, den är så fin. Jag har spanat på den länge. Mamma och jag såg den sist vi var på Formex-Mässan i Älvsjö. Den kostade 399, så så jag la själv till 150 kr.

I stan bidde det även lite krims-krams på Ur&Penn. Det var rea. ;-) Tuva fick ett halsband i form av ett par solglasögon. Vi köpte ett rosa nitarmband till Freja. Jag köpte ett fint pärlarmband med hjärtberlock i glas/plast, som faktiskt likande de från Bag Lady som vi gav dagisfröknarna på Tuvas förskola i våras. "Priiiiset var skillanden!". ;-)

Inne på H&M köpte vi sju par Princess-trosor till Tuva i en paket. En för varje veckodag. Hon har tjatat om såna eller My Little Pony-trosor. Kompisen Emmie har nämligen sådana. Sånt är tydligen VIKTIGT! ;-)

Magnus sliter och jobbar på med vårt hus. Han är så enträgen och ja, jäkligt duktig! :-) Han håller på att flytta våra Rhododendron från vår framsida till allmänningen på baksidan. När vi flyttade in i huset var Rhododendron-buskarna jättestora och skymde hela vardagsrumsfönstren. För två år sedan klippte vi ner dem och nu har det blivit dags att flytta dem. Magnus gräver nu ut för en altan på framsidan under vardagsrumsfönstren. Vi saknar en altan med morgonsol, och med skugga under eftermiddagrna. Vår altan på baksidan kan periodvis under eftermiddagrna vara olidlig att vara på. Detta skall rådas bot för med en altan på framsidan. :-)

Igår kväll efter middagen körde vi ner och fiskade i viken i närheten. Det var en så lugn och stilla kväll! Tyvärr fick vi igen fisk, men barnen kvälldoppade sig i alla fall. Det var inte planerat, så de badade i trosorna och så fick de torka sig på Magnus tröja. :-)

Må väl!

1 kommentar:

  1. Hi hi dessa ungar, har tom koll på varandras trosor:-D Emmie ha med Mumin, Barbarpapa och Hello Kitty. Tryck vill hon ha, inte gärna Ellen nu längre!!

    I morgon har vi släkt kalas för Ellen o Onsdag är en spännande dag här hemma, ev!!
    Vi hörs!!

    Kram
    JO

    SvaraRadera