torsdag 7 juli 2011

Slamsugning!

Ja, det hade kanske en annan behövt som en ren och skär skönhetsbehandling. Men det här gången var det inte min tur, utan alla avloppsbrunnar i området. Dagens begivenhet för semesteruttråkad Tuva. ;-) Ja, jag vinkade också glatt till killarna i bilen. ;-)

Idag har det varit sånt där mittemellan-väder. Det har varit varmt, men nästan ingen sol, så vi har lullat här hemma. Freja är hos mormor och morfar. Hon kom på imorse att hon saknar bästisen Sanna (hon är ute med husvagnen, åkte i morse) och ville hitta på något kul, så hon ringde mormor och morfar från Tuvas simskola i morse och frågade om hon fick komma dit. Vi strålar samman hos mormor och morfar imorgon eftermiddag. Mamma ska bjuda på middag innan Diggiloo. Vi tar nog bara med lätt fika och lite snacks till konserten tänker jag.

Jag är TRÖTT idag, men det är självförvållat. Jag höll på med albumen igår kväll till sent, och så upp 06.10 i morse för att hinna till simskolan. I förra veckan fick vi 600 bilder leverade hem från Extra Film. Jag KAN bara inte med att bara ha de fotografier man tar, i datorn (på hårddisken), jag vill kunna sitta och titta i album på "traditionellt vis". Sen tror jag traditionella album överlever precis så länge vi behöver dem, ca 3 generationer, sedan är ändå ingen intresserad längre. Ja, det är den krassa sanningen. ;-) Ja, klart något ska bevaras till kommande släktforskare, men det tror jag definitivt det kommer finnas material till ändå. :-)

Jag har rationaliserat barnens album nu. Från och med nu har jag köpt fotoplastfickor som jag kommer att ha i barnens album-pärmar. Tidigare klistade jag in bilderna på hårt papper och dekorerade med klistermärken och bokmärken mm. Det var mer "scrapbook-album". Men det är ändå bra att ha pärmar, för då KAN man sätta in vanliga plastfickor med ex tidningsurklipp och teckningar, i alla fall. Till mig och Magnus har jag bara vanliga album med fastsatta blad där man får plats med tre foton per sida. Dessa har jag använt mig av i säkert 15 år.

Igår eftermiddag kom jag på detta med fotofickorna till barnens album, så jag tog med mig Sanna, Freja och Tuva till Leksakhuset Stormarknad där de har en hel del fotogrejer. När vi kom in där såg barnen att de sålde "Slush", en iskall läsk-drink. Det fanns när jag var barn men inte i så stor utsträckning som nu. Jag drack det en gång som barn och ALDRIG mer! Fyyyy, jag fick sprängande huvudvärk av den då. Det var FÖR kallt helt enkel. Barnen tog Slush och jag tog en goooood lyx-milkshake på Max-hamburgerrestaurang. Barnen hoppade sedan i den hoppborg som finns utanför Max. De kollade även in den stora SuperMario-gubben som står utanför Leksakhuset. ;-) Man ser den ju varje dag man åker förbi med bilen, nu fick barnen se den på nära håll. ;-) Jag tror barnen tyckte det var en lagom liten "utflykt" så där på eftermiddagen. De kollade igenom hela leksakssortimentet också så klart. ;-)

Nu står maten på spisen, nypotatis och korv stroganoff. Efter maten drar nog Tuva och jag ner till badviken för ett dopp och kanske en glass i kiosken, om den är öppen.

Må väl! :-)

1 kommentar:

  1. Ha en trevlig kväll nu, hälsa mamma. Hoppas ni slipper regnet!!!

    Kul sova hos mormor. Ellen åkte dit nu, mormor varit här:-) ska vara där tills på söndag. Issac och Ellen lekt här hela dan, badat haft Såå kul!!

    Vi hörs.
    Kram JO

    SvaraRadera