torsdag 21 juli 2011

Kantareller till tusen!

Vi har varit i stugan några dagar. Det är så skönt där. Man slappnar verkligen av.

När vi körde dit i fredags körde vi inom affären Rinkaby Rör. Vi skulle ha lite rör för att kunna dra el på tomten. Barnen har varit där tidigare med farmor och farfar. Det bjuds på kaffe, kakor och godis till alla besökare. Mmmm, gratis är gott! ;-)

Oj oj, fredagen bjöd verkligen på skitväder! Det hällregnade! När vi kom fram åt vi lunch och så körde farfar, Magnus och barnen och hämtade ett lass mackadam till utfyllnad vid stugan. Ha ha, tänk att sådant tycker Freja och Tuva är spännande.

Det hände inte så mycket mer på fredagen. Men annat var det på lördage! Då vaknade vi dessutom toppenväder. Vi var på Degeberga-marknad, en trevlig "Österlen-marknad" i lite mindre skala än tex Kiviks-marknad. På eftermiddagen kom Magnus kusin med familj på besök, plus en kusin utan familj och kusinernas föräldrar (Magnus morbror och "moster"). Det var trevligt att träffa dem, det var läääänge sedan sist. De har tre barn, den äldsta 7 år och den yngsta bara 3 månader. Våra barn är ju sysslingar/tremänningar.

På Degeberga marknad shoppades det loss, och åktes karuseller. Jag hittade två väskor (ja säkert skitkvalité, men det håller så länge de håller) för 100 kr st. Jag köpte även en perfekt ungsform för "rutkakor", tex mockarutor. Barnen köpte mest godis. ;-) Jag hittade även en superfin vaxduk till köket. Vårt matbord är inte vackert uppe på skivan, så vi har alltid vaxduk på det. Nu hittade jag en fin vaxduk med röda äpplen på. :-)

Väl i stugan fikade vi lite, och barnen lekte och hade kul. :-) Vi vuxna pratade och umgicks. Freja fiskade i bäcken med Emelie som är 7 år. Tuva var svårflörtad, men lekte endel med Elias 3,5 år. Den lille bebisen var en mönsterbebis, bara åt och sov. ;-) Till middag blev det grillad karré och nypotatis och kalla såser. Besökarna åkte hem sent på kvällen.

På söndagen var det tyvärr sämre väder igen, men det hindrade inte Magnus, Freja och farmor och farfar från att bege sig ut i skogen för att plocka svamp. Tuva och jag skulle hängt med en stund, men hon var såååååååå gnällig och ur gängorna och innan de andra hade lämnat stugan sov Tuva! Det tar på krafterna att vara upp till elva kvällen innan. ;-) Jag fick en lugn skön stund i stugan läsandes min bok Jag vägrar dö nyfiken, av Babben Larsson. Mycket läsvärd!

När Tuva vaknade, eller rättare sagt, för att hon SKULLE vakna, bakade vi långpannebröd som var färdigt lagom tills de andra kom hem. Tur att farmor hade jäst hemma! Freja och de andra kom hemma glada med massor av kantareller! :-) Ja, lika glad blev jag för jag älskar kantareller!

På söndagen skulle det bli lite bättre väder så vi siktade in oss på en skogsdag allihopa, med grillning och hela "alltet". ;-) Vi begav oss till en skog som Mia och Bengt visste att det fanns gott om kantareller i. Det är jobbig terräng i den då det är ena enorma backar att gå i. Barnen var så duktiga på att gå, båda två!

När vi kom till "basstationen" (där vi hade ställt kylväskor, filtar mm) upptäckte vi att vi alla hade fått en hel del fästingar... Vi tog bort vissa där vi var, men kollade över oss ordentligt när vi kom till stugan.Vi tog sedan bort fästingar både på kvällen men hittade även någa på oss på morgonen. :-(

Men oj oj ändå, vi hittade enorma mängder svamp, jag har för mig att Bengt uppskattade att det de plockade på söndagen, och det vi plockade på måndagen, säkert vägde 13 kg ihop! Nu har vi svamp i frysen ett tag framöver. Det är så gott med en svampmacka en trist dag i november. ;-)

Vi var inte i stugan så många dagar, men vi lyckades få in något alla av oss gillade någon dag. Jag fick min strand-dag på tisdagen innan vi åkte hem. :-) Jag och Magnus premiärbadade. Det var pålandsvind och hyfsat varmt, för att vara Skånes östkust.

Vädret den här semestern är ju lite svajigt måste jag säga... Ena dagen sol, nästa regn, nästa blåst osv... ;-)

Tuva jublade när vi kom hem, hennes blomsterkrasse blommade äntligen!!! I dag till maten bjöd hon oss på sallad med enorma mängder blomblad i. Ha ha, hon smakade dock inte salladen själv! ;-)

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar