söndag 5 juni 2011

Bara njuter!

Å, vad härligt med en sån här lite lagom "långhelg". Man hade inga supergöga krav men ändå blev den (är den) toppen! Ibland kan tex en semester nästan bli för "bra". ;-) Då är det så mycket man vill och man har såna förväntningar!

Ja, det började ju med en tur ner till viken för bad på då i onsdags kväll efter jobbet. Sååå härligt, vilken utsikt att äta glass på; barn som badar och skriker av glädje, och glittrande sol på nedåtgående.

På torsdagen var vi bara hemma och grejade. Skönt det också. Magnus jobbade bla med det sk "pumphuset" till storpoolen. Det blir häftigt! Lite annorlunda! :-)  Ha ha, Simon (Sannas pappa) sa på skoj i går kväll då de var här och spelade kort att det hade platsat på typ Astrid Lindgrens Värld eller Blomstergården direkt! ;-)

Jag solade även endel i mina (inte längre så nya!) solstolar. En ny värld har öppnat sig för mig då jag kan gå i bikliniöverdel för första gången på snart fem år... Det kanske låter löjligt, men neeeej för 17, det är såå skönt att kunna ha typ jeansshorts och bikiniöverdel. På kvällen blidde det bad i viken igen. Dock blåste det lite för bra den kvällen.

På fredagen åkte Nette, Sanna och Manda och jag och mina barn till Kristianopel. Både hon och jag älskar Kristianopel. Hon för att hon och Simon bodde där innan de fick barn, jag för att jag var där en hel del som barn, plus att mina föräldrar hyrde stuga där några somrar för ca 10 år sedan. Vi var där ute mycket Frejas första sommar och sommaren då hon var ett år. Vi bodde ju i lägenhet då och ville komma bort från stan.

I Kristianopel gick vi en promenix på muren, åååå, vilken utsikt när det är så fint väder som det är nu! Havet bara glittrar i solen! Promenixen avbröts vid stranden då Tuva tyvärr sprang och skrubbade benet, foten och skinkan på gruset. Ajjj vad ont det gör i en då barnen skrubbar sig och liknande saker (sånt man själv minns man var med om som barn). Vi sköljde av benet och foten vid den dusch som finns där vid stranden. När vi sedan kom till kafé Sött & Salt för att fika sa hon att hon hade ont på skinkan också. Oj oj, då hade hon värsta skapmärket även där såg vi. Man såg skillnaden på det avsköljda och det inte avsköljda och vad viktigt det är att skölja sår! Det inte avsköljda var ilsket rött.

I går var vi nere i viken igen. Barnen hade sett en massa småfisk där dagen innan, så de ville ner med håvar. Tur att OKQ8 på byn hade billiga håvar! Det blev en rosa till Tuva, en pastellgrön till Freja och en pastellblå till Sanna. Det var INTE lätt att fånga fiskarna. De enda fiskar vi lyckades få upp var småspigg. De andra som simmade där och som var lite större var så jäkla snabba! Vi såg väldigt många larver där nere (antagligen fjärilslarver). Den första Tuva såg skrämde upp henne rejält, hon tyckte den såg otäck ut! Freja är en tuffing när det gäller sniglar, larver och likanande varelser. ;-) Sanna och Freja fångade två larver som de tog med hem och gjorde ett "bo" till. De släpptde dem dock efter en stund. De döpte dem till Larvolina och Larvolisa. ;-)

I går kväll spelade vi kort med Nette och Simon. Vilken kväll, vi kunde sitta ute hela kvällen! Visst, det blev lite kallt vid tiotiden, men det får man ta. Barnen badade i lillpoolen (den var varm efter två dagar framme i solen) och i vattenspridaren. Jag kom tvåa i kortspelet (Tosing) för första gången! :-) Annars är jag ju tyvärr ingen kortspelsmänniska, jag tänker liksom inte i ettor och nollor... ;-) Jag tänker inte så "abstrakt" och "matematiskt". ;-)

Igår var Tuva även på kalas, IGEN. Oj en sån massa kalas det är just i den åldern hon är i nu. Freja går knappt på några kalas alls numera. Det kom hem en nöjd Tuva i alla fall. :-)

Må väl! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar