lördag 10 juli 2010

Värmebölja

Nu är den verkligen här - årets värmebölja, ryssvärmen brukar man väl också säga? ;-) Klockan är tio, det skymmer, vi vattnar med vattenspridare, alla fönster är på vid gavel, det DOFTAR sommarkväll!!! Det är så mycket blommor och buskar som doftar nu. Aaaaah, jag njuter! :-)

Idag var Freja på klasskompisen och grannen på gatan intills, 8-årskalas. Det var ett "pool-kalas". När kalaset var slut kl två åkte vi ner och badade i Trummenäs. Vi var där även igår tillsammans med Nette, Sanna och Manda. Det var första gången vi alla var där. Jag gillade stället pga att det var en camping; man kunde byta om på toaletterna där. Eftersom jag har en bröstprotes (bröstcancern) tycker jag det är skönt att ha någonstans att byta om på. Det var mycket fin sandbotten och 25 grader i vattnet. :-) Jag tycker att Hallarum där vi också brukar bada, har lite "dyig" botten.

Freja och Sanna hade så roligt i vattnet. De är så jämnbördiga. De kan göra ungefär samma saker, tex stå på händer, göra kullerbyttor och hoppa från bryggorna. Idag hoppade toktjejerna från den höga bryggan, helt medvetet, RAKT ner i fiskstimmen med näbbgäddor! De splittrade stimmen som de sa. ;-)

Sanna lyckades fånga en liten liten näbbgädda i en sandform och den byggde de ett litet "akvarium" till i en plastbunke jag hade med. De döpte den till Nebba (Näbba?). De hittade även blålera som de kladdade med. Blålera är häftigt, jag minns att när jag var liten och vi seglade här i skärgården här, tog vi hem kassar med blålera.

Imorgon har vi bjudit in grannarna med barn på vår gata, på en liten "grillfest". Det är Isabel och Mats med barnen Alicia och Meja, och Linda och Flemming med Jonathan och Hanna. De är alla i Tuvas ålder. :-) Freja vill sova hos mormor och morfar i Ronneby. Det är något som heter Tosia Bonnadagen i Ronneby i helgen. Det är en stor marknad med karuseller mm. Att det var i helgen hade Freja stenkoll på, de hade pratat om det på fritids i fredags. Freja och mormor ska gå på det i en runda i morgon. Det är tydligen halva priset på karusellerna på söndagen.

Är trött, men det gååår inte att lägga sig ännu, det är sååå kvavt! Men jag ska bannemig inte klaga, som vi saknade värmen hela kalla våren!

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar