måndag 5 juli 2010

Ledig måndag







Ååå, längtar till semstern nu. Känns skönt att barnen bara har kvar fyra dagar på dagis/fritids. Jag har ju dock jobb även nästa vecka.

I morde vid nio körde vi till Lyckeby. Jag hade klipptid och barnen fick helt enkelt följa med. De skötte sig så fint! Till skillnad från Tuva sist hon var med själv. Då var Tuva lite vresig och inte alls i form. Nu blev Tuva lite "stolt" då hon fick visa Freja var "barnhörnan" var. De satt sedan så fint sida vid sida på de små pinnstolar som fanns där, och ritade.

Plötsligt stod Freja vid min stol. Hon stod där länge, ja ända tills Pamela hade blåst mitt hår. När jag var färdigstylad viskade Freja att hon behövde bajsa... Det var därför hon stod så länge vid min sida! ;-) Men de hade en fräsch toalett, så Freja satt där i lugn och ro.

Efter klippningen tyckte jag vi var värda en glass på Mc Donalds. Jag har sett att de har erbjudande på Mc Flurry just nu, 10 kr. Barnen ville dock ha milk shake. Jag tog en Mc Flurry Marängsviss. Alltså den är grymt god! :-) Vi var där kvart i tio, inget folk och varmt och gott ute på deras "uteservering".

Idag har Freja lekt hemma hos klasskompisen Wilma. De ringde om varandra, det var upptaget då Freja ringde, och när Freja la på ringde Wilma. Tuva har haft grannen på gatan intill, Alva, på lekbesök nästan hela dagen. Alva har diabetes och Tuva (och även Freja som var hemma då) tyckte det var spännande men lite läskigt då Alva tog insulinsprutan.

När vi hade ätit middag blev vi "bortbjudna" på lite poolbad i Alvas stora "riktiga" pool, 140 cm djup. Tuva var jätteskeptisk och rädd först, men hon tog små små steg framåt. Hon tog sig tillslut runt längs poolens kanter med armpuffar och badring. Hon vågade dock inte ta sig ut till mitten av poolen, hon greppade inte att ta sig in till kanten igen, utan fick lite panik. Men det kommer! Freja, vattendjuret hoppade och slog kullerbytor och levde rullan i det 30 gradiga vattnet. Det var näääästan för varmt, svalkade inte. De har solvärmare till poolen, vi har just nu 25 grader i vår lillpool utan solvärmare. DET svalkar. ;-)

När vi var på väg hem fick jag bli tvärarg på Tuva. Hon och Freja hade sparkcyklar. Jag (och även Freja) skrek till Tuva att hon skulle stanna vid "stora vägen" genom vårt bostadsområde. Hon lyssnade inte utan bara sparkade över vägen för att säga hej till grannflickona som var ute på sin tomt. När jag kom fram slet jag upp Tuva i famnen och vi gick hem, eller, jag BAR Tuva hem. Nu får hon INTE cykla hem från dagis imorgon som hon vill. Oj vad ledsen hon blev, jag hoppas detta bet nu. Hon är just nu inne i en ålder då hon INTE lyssnar alls på mig.

Må så gott! :-)

1 kommentar:

  1. Jaha, det funkade ikväll också.
    Här var så varmt inne när vi kom hem att vi bjöd in Vera på en kopp och så satt vi i skuggan utanför växthuset tills vi började frysa.
    Mysan åt ben för första gången på en vecka.

    Det var mycket varmt i butiken idag, men jag kunde inte hjälpa till mycket för Anders grejade med mejlprogrammet - men det funkar ändå inte. Posten kommer inte automatiskt över till datorn utan jag måste gå till Glocalnet och logga in mig och kolla. Tar tid.
    Nu ska mamma läsa bloggen.
    Gn

    SvaraRadera