måndag 26 juli 2010

Nappträdet





I lördags kom skitvädret... Oj oj, vad det blåste och regnade! Precis heeeela dagen! Men vi hade bestämt att på lördagen SKULLE Tuva hänga sina nappar i ett nappträd som finns på Dragsö Camping. Därefter skulle vi går en runda på stan (bla säga hej till mormor och morfar), hälsa på farfar (farmor i stugan) och slutligen storhandla.

Så vi trotsade busvädret och gav oss iväg. Innan vi åkte trädde Tuva alla sina nappar på ett snöre, och Freja hjälpte henne att skriva en lapp, där det stod "jag kommer att sakna mina nappar". Lappen satte vi fast på nappsnöret. Vi fick gå en liten bit på campingen för att hitta nappträdet. Tuva var så duktig, hon hängde med pappa Magnus hjälp, alla napparna högt upp i trädet. När vi var klara handlade barnen sitt lördagsgodis i kiosken på campingen. De är trötta på plockgodiset vi brukar köpa. De vill hellre plocka lite olika saker för 1 kr, 50 öre etc. Så numera får de 20 kr var att köpa för. Bra matteträning, för i alla fall Freja, hon har nu ganska bra koll på hur mycket hon kan köpa.
I stan stannade barnen hos mormor och morfar i affären, medan Magnus och jag gick en runda på stan. Jag behövde en klänning, vi ska på en bröllopsfest den 14 aug, och en 40+40 årsfest den 7 aug. Till bröllopet vill jag har en ny klänning. Jag har lite svårt att hitta kläder pga bröstprotesen, men jag hittade faktiskt en på Indiska. Det är tydligen inne med folklore/bohemisk-stil nu, för den var i den stilen, men ändå jättefestlig. :-)

Farfar bjöd oss på pannkakstårta och kaffe. Innan vi kom hade han stekt upp några starka korvar, de smaskade jag och Freja på. Vi var hungriga efter nappträd och besök i stan. Vi tyckte korvarna var så goda så vi handlade sådana på Willys när vi körde hem. Efter maten/fikat körde Magnus och jag och handlade mat, då passade farfar barnen. När vi skulle hämta tjejerna stod Freja i köket och gjorde "gegga" med massa kryddor, vatten, citron mm. De la mynt i geggan och gjorde dem rena. De hade så kul. :-)

Innan vi hämtade barnen köpte vi med oss Sushi som vi åt till middag hemma, barnen åt pommes och chicky bits.

Nu sommartid somnar våra barn oftast tillsammans i vårt säng. Vi har två tjejer som TYVÄRR är himla mörkrädda, ja rädda att somna själva överhuvudtaget. Tuva har varit duktig till för ett halvår sedan. Ju älder de har blivit, ju mer mörkrädda har de blivit. Tjejerna somnade såååå fint tillsammans Tuvas första kväll utan napp. :-)

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar