måndag 12 juli 2010

Grillfest


Igår (söndag) em/kväll hade vi en mycket lyckad grillfest med grannarna. Vädret var ju toppen! När vi skulle äta fick vi skjuta in bordet så mycket det gick in till husväggen då markisen inte tar låg kvällssol. Men ganska snart gick solen ner så mycket att det var riktigt riktigt behagligt att sitta där. Det är ju rena medelhavsvärmen när man sitter ute barärmad till kl elva! :-)

Jag blev så glad, jag fick ett nytt namnhalsband (Freja Tuva) av Linda. Det andra hon gjorde till mig i vintras tappade jag vid pulkapromenad med barnen... Linda gör superfina namn/budskapshalsband. Hon använder en stans till namnen. TYVÄRR klantade jag mig... Jag är ju en ganska hetsig snabb person, så jag lyckades efter en kvart fastna i ett skåpshandtag med halsbandet så det gick av... :-(

Vi bjöd på av Magnus marinerad och grillad kycklingfile och urbenade kycklingklubbor. Till det hade vi en av mig tillagad pastasallad bestående av olikfärdag pasta blandad med goood fetaost, lite rödlök och gräslök, och som bindningsmedel aningens med creme fraishe. På toppen svarta oliver. Vi gjorde även en plåt nypotatis i ugnen med olja och färsk timjan från vår lilla "odling". Vi hade även sallad, tomater, gurka, paprika, ananas, vattenmelon och slutligen en god tzatsiki till det grillade köttet.

Efter maten ville alla barnen bada, vilket de så klart fick. Magnus har i grannen Mats hittat en "cigarr-kamrat"; Mats uppskattar också en cigarr och ett glas whiskey. Så medan barnen låg i vattnet satt Mats och Magnus och rökte cigarr. Flemming höll dem sällskap. Vi "tjejer" satt och snackade på altanen, och passade barn i pool. Till efterrätt blev det klassisk, barnsligt god marängsviss! :-)

Freja har haft det bra hos mormor och morfar. De var bara en kort stund på Tosia Bonnadagen. Det var alldeles för varmt, det tyckte till och med Freja! Hon hade åkte en karusell och sedan hade hon fått ett Hallo Kitty gosedjur av mormor. De köpte även ett annat gosedjur till Tuvan.

Freja är ju stor tjej nu, som faktiskt uppskattar svensk komedifilm. Hon och jag har tex sett Göta Kanal 2 på dvd, och häromdagen såg vi hela familjen Lilla Jönssonligan på kollo. Mormor och morfar hade Att angöra en brygga på dvd. DEN ville hon se, och tyckte var bra! :-) MEN, hon hade ursvårt att somna sedan, berättade morfar, vi analayserade det hela och kom fram till att det nog var skelettet i slutet som spökade. ;-)

Tuva saknade Freja jättemycket då hon skulle sova kvart över elva, när gästerna hade gått. Tror att det var att ligga själv i mörkret som hon inte gillade (de somnar ofta tillsammans under helger och ledigheter). Det var ju länge sedan Tuva gick och la sig då det var mörkt. ;-) Tuva sa så sött "jag saknar lilla storasyter Freja". :-)

På bilden, jag och Tuva svalkar oss och leker i poolen efter att ha skjutsat Freja till Ronneby i olidligt varm bil i går söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar