tisdag 20 juli 2010

Öland!

Kom igår måndag hem från Öland där vi har campat tillsammans med kompisarna Nette och Simon och deras barn Sanna och Manda. Sanna och Freja är bästa kompisar.

De hade husvagnen med, vi har sovit i tält. Vår tältövernattning i stugan under midsommarhelgen var nämligen vårt "slutprov" i "campingskolan". ;-)

Vi var såååå veliga om vi skulle åka eller ej. Den här helgen plus måndag var det enda tillfället vi kunde få till tillsammans med dem. Det har ju varit toppenväder lääänge nu, men givetvis lovade de skitväder under helgen. Även på Öland, som annars är ganska solsäkert.

Men vi storchansade och sa att vi kör, det får bli vad det blir. Det är ju inte så himla långt hem. Så vi körde redan på fredagen när jag kom hem från jobbet. Eftersom de lovade dåligt väder på söndagen tänkte vi att då får vi ju en fin fredagkväll, och lördag, så får vi se vad som händer sedan. Öland ÄR ju ganska solsäkert, det kan vara skitväder på fastlandet, och superväder på Öland, det har man ju hört om förr.

Vi kom fram till Sonjas camping i Löttorp kl hav åtta. Efter att jag och Magnua hade satt upp vårt tält, och Nette och Simon grejat med husvagnen och satt upp förtältet till den, var vi hungriga. Jag och Nette tyckte det räckte med smörgås då klockan ju var 21, men killarna (och barnen) var vrålhungriga, så de tände grillen och så grillade vi korv.

Första natten i tält gick jättebra, förutom att man ju vaknar så himla tidigt... Vi vaknade 7.20. Men vi gick och fixade oss och tog en frukt och väntade på att husvagnsfolket skulle vakna. ;-) Vi hade vår kylbox som går på el, i deras förtält, då de hade en elplats. Vi ställde även vårt camingbord i deras förtält, så vi åt alla måltider där, men vi hade egna kökssaker mm och diskade separat. Magnus är ju gammal scout och gillar det där lite "primitiva" och vet hur man packar bra mm. :-)

Min väderintresserade far uppdaterade oss med pinfärska väderleksrapporeter via sma under hela Ölandsvistelsen. ;-) Han skrev att åskan och regnet skulle vara hos dem i Ronneby kl sju på lördagsmorgonen, kl elva skulle det vara över Löttorp, typ. ;-) Man kunde ju bara inte tro det när vi satt där på fredagskvällen i deras förtält och grillade korv och killarna drack varsin öl, och jag fick i Nette ett glas vitt vin (och mig själv också).

Så vi vaknade till en fin lördagsmorgon, regn och åska fanns liksom bara inte på vår karta! Vi åt frukost, och efter frukosten fullkomligt öppande sig himlen över Löttorp-Öland. Det var mycket länge sedan jag var med om ett sådan åskoväder! Regnet bara vräkte ner och åskan dånade! Nette och Simon hade köpt någon ny typ av matta att ha i förtältet och det bara rann en flod av röd ölandsjord blandat med vatten genom deras förtält! Simon och Magnus satt kvar i förtältet under regnet, vi andra satt i husvagnen. Det var som tur var vamt och skönt. Simon och Magnus skojade om att de badade fot-lerbad. ;-)

Men ovädret höll bara på ca en timme, sedan klarnade det upp och blev hyfsat fint igen. Magnus gick för att se vad som var kvar av vårt tält... Det var totalblött i förtältet, men innertältet hade klarat sig och var torrt och fint! Tack Fjällräven! ;-) Vi hängde upp allt vårt blöta i förtältet till husvagnen.

Vi bestämde oss för att köra ut på sightseeing och shoppingtur på norra Öland. Vi började med en onyttig lunch på Källa Glassgård, det var en glassrestaurang i en gammal ölandsgård uppmurad med ölandssten, med bordsservering. Oj oj, vilka grymma glassar! :-) Källa Glassgård hade även ett fint lekrum där barnen ville vara en stund. Vädret blev bara bättre och bättre!

Vi körde och letade efter ett vrak som min pappa (som har bott på Öland som barn) visste skulle finnas någonstans, det låg där alltså för 50 år sedan, och finns kvar idag. Han hade för sig att det låg vid Neptuni åkrar, som är en mycket speciell strandremsa på nordvästra Öland. Det är en strand/kustremsa där den speciella ölandskalkstenen går ner till vattnet som i "trappor" med mycket fossil i stenen. Spännande och unikt! Vi körde vidare mot detta vrak, men hamnade först vid fyren Långe Erik, som Simon, Sanna, Manda, jag, Freja och Tuva gick upp i. Puh, Freja hade sådan jäkla speed uppför alla trappstegen så när jag kom ner igen krampade mina lår och jag hade värsta träningsvärken hela resten av ölandsvistelsen. Snacka om att man är otränad!

Vid Långe Erik frågade vi om detta vrak, som vi letade efter. Vi kom fram till att pappa kanske hade blandat ihop det hela lite, det låg vid Trollskogen bara en liten bit därifrån (men på östra sidan av ön), Trollskogen mynnar ut på en strand där detta vrak ligger. När vi kom till Trollskogen öppnade sig himlen igen och det började åska... Denna gången höll det på säkert tre timmar. Vi valde att skippa Trollskogen och vraken och köra till den outlet-butik vi hade kört förbi tidigare (det finns MÄNGDER med outlet-butiker på Öland). Jag köpte en tröja av märket Puma, Freja fick ett par halvlånga mysbyxor av märket Puma, och Tuva fick en softshell-jacka (märket no name) att ha till hösten.

När vi kom till campingen tyckte vi oss se en liten ljusning på himlen, men det regnade fortfarande litegrann. Men det tog bara en stund så tittade kvällssolen fram och vi kunde tända grillen för grillning av kött. Barnen fick ta ett (långt) kvällsdopp i campingens pool.

Andra natten gick även den mycket bra, och vi lyckades sova ända till halv nio den här gången! Man vänjer sig fort vid alla ljud mm (exempelis karls i tältet bredvis snarkningar!).

Vi vaknade till en underbar söndagsmorgon. Vi bestämde oss för att testa den strand som låg i anlutning till campinen. Man badar då på den östra sidan av ön, där det oftast är kallare än på den västra. Men det var en fantastiskt fin sandstrand, och vädret som har varit sista tiden gjorde att det långgrunda vattnet höll säkert 20 grader. Barnen badade endel, men roade sig mesta delen av tiden med att bygga "akvarium" åt alla fiskar Magnus roade sig med att håva upp med barnens nyinköpta håv. Han fick på köpet en fin rosa solbränna på axlarna. ;-)

Vi år lunch i Nette och Simons förtält, Magnus tillagade vår köttfärssås och spagetti på sitt gamla stormkök från sin tid som scout. :-) Nette gjorde deras mat i deras husvagnskök.

Efter maten körde vi och letade strand på den västra sidan, och hittade den fantastiskt fina stranden Byrum! Åååå, eftermiddagssol på nedåtgående, ganska stora roliga vågor som slog in på stranden, i bakgrunden den mytomspunna ön Blå Jungfrun. Kan det bli vackrare? Det kändes som medelhavet. Freja gillade vågorna, Tuva var måttligt intresserad då hon åkte på kallsup efter kallsup. Hon gick upp efter en stund och satt sedan och lekte sååå himla fint med alla fina stenar som låg på stranden.

När vi kom tillbaka till campingen åt vi middag i campingens restaurang/poolområde. Mmmm, den familjepizzan visste var den satt! :-) Vi hade först sagt nej till poolbad, men barnen tjatade... Och kvällen var sååå fin! Efter badet spelade vi kort i förtältet. Sanna och Tuva somnade i husvagnen.

På måndag morgon monterades tält och förtält ner och vi bestämde oss för att köra söderöver och stanna vid lämplig strand en stund, för att sedan forstsätta färden hemåt. Vi stannade i Ekerum och badade på den härliga stranden, som i och för sig inte på något vis kunde mäta sig med underbara Byrum... ;-) Därefter fortsatte färden mot fastlandet och vårt inplanerade Ikea-besök. Tuva var för första gången i Ikeas lekrum, Freja har varit där förr. Magnus och jag fick en timme själva och hann titta ut rullgardin till fönstret i hallen. Det blev en vit enkel rullgardin. Mycket nöjda! :-)

Vi är såååå nöjda med vår lilla kortsemester! Det gör vi om nästa år, förhoppningsvis några dagar längre då. Nu vet vi att det funkar bra i tält. :-)