tisdag 27 juli 2010

Kusinerna på besök.

Igår kom broder Patrik med familj ner från Enköping. Barnen var glada att få leka med kusinerna Hampus, Matilda och lille J-Jo.

Den här gången sover de hos farmor och farfar (Freja och Tuvas mormor och morfar) i Ronneby. Patrik och Eva ska åka bort själva två nätter och bo på pensionat på Öland och ladda batterierna och då ska farmor och farfar passa barnen. Men igår och idag har de varit hos oss på dagarna och barnen de har lekt och lekt! ;-) Annars brukar de för det mesta sova hos oss när de är nere i Blekinge.

Freja gillar att leka "pojklekar" med Hamus (7 år). Jag minns själv hur KUL jag tyckte det var att leka med mina kusiner Daniel och Peter, när jag var liten. Jag var tjej ut i fingerspetsarna annars, en riktig dock- och barbietjej, men när vi träffades lekte vi vilda "pojklekar". Idag har de bla lekt spioner. Men faktiskt så har Freja även försökt lära Hampus att hjula och slå kullerbyttor på studsmattan. Tuva och Matilda (snart 4 år) har lekt med Barbie, med vanliga dockor och i sandlådan. De doppade dockorna i poolen och så "kissade" de i en dockpotta. Sedan har barnen badat oerhört mycket i både storpoolen och i lilla poolen med rutschkanan i. Lille J-Jo bara befinner sig i händelernas centrum och njuter av det! :-)

Nappavvänjandet för Tuvas del är lite tufft, men det gååår. Det ska gå, vi är envisa som 17! Första två nätterna somnade hon tillsammans med Freja i vår säng. Men igår kväll och i kväll var hon så ledsen, så igår kväll la jag mig med henne, och i kväll la sig Magnus hos henne. Man vill ju dock inte skapa några dumma ovanor, för hon kaaaan ju somna själv!

Denna konversation hade vi igår kväll:

Tuva - Mamma varför har vi en sån där? (pekar på sänggaveln)
Chri - Det är ju en sänggavel Tuva.
Tuva - Nej man ska lägga napparna där! (hon har haft massor av nappar där) mamma, jag vill åka och hämta napparna.
Chri - Nej nej, de ska hänga i nappträdet till i vinter då tomten kommer och hämtar dem till tomtebebisarna. (Har sagt att tomten inte vill gå och hämta dem där på sommaren med alla campinggäster som är på Dragsö. ;-)

Tuva är ju stor tjej, hon VET ju att det inte är tomtebebisarna som ska ha napparna, men det har blivit en rolig grej. Det är roligare att skoja om tomtebebisrna än att bara säga nej till napparna.

Må väl! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar