fredag 3 december 2010

Hej mitt vinterland!







Ååå, vad mycket snö det har kommit! Det känns som att det börjar bli lika mycket som det brukar vara i jan-feb. Men jag har tyvärr hört att det ska töa i helgen... Än så länge (fredag em) är det dock minusgrader.

Igår var jag hos farbror doktorn Martin Raichman. Han tittade till mina sår och sjukskrev mig två veckor till. De var inte helt läkta ännu. Han plockade bort endel stygn som inte hade försvunnit av sig själva. Åå, jag blev så lugnad... Jag har varit orolig för att inte få mer sjukskrivning efter de fyra veckorna. Jag hade haft svårt att utföra de arbetsuppgifter som mitt förskolejobb innebär. Nu blir jag hemma till och med 16 dec, kommer att jobba fredagen den 17 dec, och sedan är jag ledig (sem) alla dagar i julveckan utom den 23 då jag har lovat jobba. Jag börjar sedan jobba ordentligt efter nyår. Känns heeelt ok. :-) Det känns skönt med en liten ledighet innan jag ska börja jobba "på riktigt" så att säga. På så sätt hoppas jag verkligen få tillbaka en bra rörlighet i arm/axel och buk/mage.

Jag kan nu sova utan gördeln. Det känns så skönt att slippa den nattetid. Den dagen trodde jag väl aldrig skulle komma, den har ju varit min livlina! ;-) Men den ger mig nu nästan "trycksår" på vissa ställen på magen, så att slippa den på natten är så skönt. Jag kan än så länge inte vara utan den dagtid, men om två veckor ska jag det enligt "regelboken", men det vete 17... ;-) Jag HAR duschat stående två gånger nu (utan gördel) och det går en kort stund, men sedan kommer en otäck känsla av att det inne i magen trycks ut. :-(

I natt kom massor med nysnö, men under eftermiddagen klarnade det upp och blev en sån fin vinterdag! Solen sken och det gnistrade i snön. Magnus har jobbat hemifrån idag eftersom Tuvas förskola var stängd idag. Magnus hämtade då Freja i skolan när den slutade kl ett.

Freja var en sån hjältinna! Hon drog Tuva till pulkabacken och så åkte de där ett tag, och jag gick undertiden en kort promenad. Jag kan ju liksom varken dra Tuva i pulka eller åka pulka själv, vilket är så trist, jag ääälskar ju att åka pulka och skidor mm. Skönt att jag kunde gå en promenad i alla fall, hade jag bara stått där vid backen hade jag frusit ihjäl! ;-) Freja sa när vi gick hem att såna här dagar, då var Tuva underbar att ha som lillasyster! Hon berättade också hon är så rädd om Tuva. Freja berättade att hon hade sagt till Tuva att hon bara skulle åka på baksidan av backen (det är en liten backe) ett åk. När hon kom tillbaka såg hon inte Tuva direkt och då hann hon tänka "tänk om Tuva är borta!". Älskade lilla stora storasyster Freja! :-)

Freja ska förresten vara skolans Lucia i år! Det är tvåorna som "håller i" Luciatåget i kyrkan. Freja och två till i klassen ville vara, och det var sex tjejer i den andra tvåan som också ville. De lottade och bannemig (bannemig har bannemig blivit mitt favoritord!) om inte Freja blev utlottad av dessa nio tjejer! :-) Hon ska också läsa en vers. Freja är så stolt och glad! :-) Det känns så bra att de inte har röstning längre, som man hade på "min" tid.
Pappa har fått ny medicin mot sitt hjärtflimmer, med Digitalis i (örten ni vet). Den kan ge läbbiga biverkningar, bla yrsel, kräkningar, magkramper och gul-grönt seende. Men än så länger mår pappa bra av den, det känns som den hjälper säger han.

Ha en mysig fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar