måndag 29 november 2010

Pepparkakor









Ah, det luktar ju så gott när man bakar peppisar! Vi gjorde inte det i min barndom, men Magnus familj gör det och den traditionen bevarar vi. En orsak till att vi inte gjorde det då jag var liten var att jag var allergisk mot så mycket, bla papparkakor.

Igår söndag var vi hos farmor och farfar och bakade peppisar på farmors hemgjorda deg. Vi gjorde även ett peparkakshus av en sådan färdig byggsats från affären.

Vi hämtade Freja direkt från simningen och körde och köpte frallor som vi fikade "brunch" på hos farmor och farfar. Det gäller att vara mätt och belåten när man bakar pepparkakor! Freja är som vanligt väldigt flitig i sitt bak, Tuva var också väldigt duktig i år, det märks att barnen blir äldre! Vi använde som vanligt alla våra roliga formar, tex prinsess, flodhäst, katt, elefant, hand, fot och Mysan (en hundfom).

När vi var färdiga med baket drack vi glögg och smakade på peppisarna . De var väldigt kryddiga i år, så pass att det kliade i min mun, som när jag var liten ;-) Medan Mia förbredde maten gjorde Bengt, Magnus och barnen pepparkalshuset.

Barnen fick dekorera varsin sida på huset. Frejas sida är helt symetrisk medan Tuvas sida blev mer... ja konstnärlig? ;-)

Nu har Tuva ytterligare ett "lekhus" utöver Barbiehus, Legohus, Pippihus och Pet shop-hus - ett pepparkakshus. :-)

Må så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar