torsdag 25 november 2010

SNÖ!









Vädret i denna del av landet har gått från värsta höstrusket till rena vintern över en natt! När vi la oss på tisdagskvällen sjönk temperaturen och det började falla snöblandat från himlen.

På onsdagsmorgonen var hela vår värld vit och barnen jublade! Tuva vaknade ju med ögoninflammation så hon var inte så på hugget som Freja, men näst intill. Freja flög upp och gick med lätta steg mot skolbussen iklädd skidjacka och täckbyxor.

Mamma skulle ju ta sig in till stan och sin affär, och vägen dit var inte rolig, den två mil långa vägen tog henne 1,5 timme att köra. En sträcka man i vanliga fall kör på 15 min! Det hade ju varit översvämning dagen innan, och nu var det yrsnö och blåst. Båda extrema väderförhållanden. Jag läste i tidningen idag att det var mycket nära att vägverket hade stängt av vägen, men ingan bra alternativa vägar finns i närområdet.

Farmor och Tuva gjorde en liten snögubbe på eftermiddagen, men det var ingen riktig kramsnö. När Freja kom hem gjorde hon matteläxan och vi åt middag, därefter gick först farmor och barnen ut en stund och gjorde en snölykta. När farmor frös gick farfar ut och bytte av henne. Han och barnen skottade upp en stor snöhög på framsidan. Under tiden gick jag min lilla motionsrunda i området. Det var skönt med en promenad! Jag hade inte gått sedan lördagen.

Idag är Tuva hos farmor och farfar. Jag är hemma och "tar hand om mig". Tuva hade nog inte gillat att vara hemma med mig, hon ville ut och busa i snön, det hade jag inte kunnat bistå henne med. Hennes öga var inte fint i morse heller, trots behandling med ögondroppar... Jag fick badda upp ögonen på henne både kl fyra på morgonen då hon var kissnödig, och även då hon gick upp kl sju. Stackaren.

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar