onsdag 24 november 2010

Ögoninflammation


Tuva hade ont i ena ögat redan igår morse, men då syntes det inget. Hon var hela dagen på dagis. Men hem kom en såååå gnällig unge! Vi undrade till en början vad det var, men efter ett tag sa hon än en gång att hon hade så ont i ögonen. Då syntes det fortfarande inget, men en liten stund senare började först ena ögat, sedan det andra, att varas.

Natten har varit tung... Varför blir barnen alltid sjuka när Magnus är borta, eller det kanske bara känns så... Men NEJ, det HAR hänt förr. ;-)

Tuva har legat och gnällt till och från hela natten. Till en början steg jag upp och klappade om henne då hon gnällde, men det gick tillslut inte, jag har inte helt lätt att ta mig ur sängen... Mamma sov i källaren (jag behöver i vanliga fall inte hjälp med barnen nattetid). Jag fick gå ner och be henne komma och sova på en madrass på golvet i vårt sovrum, Tuva la vi i Magnus säng. På så sätt kunde mormor ligga och klappa om Tuva då hon gnällde... Jag tror hon gnällde för hon hade "skav" i ögonen och att de varade sig. På morgonen vaknade hon med ett skrik, hon fick så klart inte upp ögonen alls. Lilltjejan gick in i dörrposten på väg till badrummet! Vi baddade upp ögonen med ljummet vatten.

Det är länge sedan hon hade ögoninflammation. Jag minns att hon hade det en gång när hon precis hade börjat på dagis och då var det ännu värre än nu! Då var ögonen sååå röda och igenkorkade... Nu är ögonen ok dagtid då hon är uppe och vaken.

Mamma är orolig för pappa (jag också). Han var på pacemaker-kontroll igår. Han har haft hjärtflimmer konstant sedan i fredags. De ville defibrillierat honom igår, men sköterskan vågade inte det pga att pappa har ett svagt hjärta. Mamma har varit så orolig i natt, hon hade nog velat vara hemma hos sin man. Pappa skulle till sjukhuset idag för provtagning, så får vi se vad de besutar sig för att göra.

Nu har farmor och farfar "bytt av" mormor, och vi har varit på vårdcentralen. Tuva fick ögondroppar/salva, så nu hoppas vi att det ger med sig. Efter vårdcentralsbesöket köpte vi frallor på cafét i byn. Det smakade gott med kaffe och frallor när vi kom hem! :-)

Nu ska jag vila, är trött efter natten. Farmor och Tuva är ute i snön. Tuva är ju egentligen pigg, ingen feber eller så.

Må väl!

1 kommentar:

  1. Hejsan!
    Inte kul med sjuka barn när du själv behöver ta det lugnt. I bland känns det som allt händer på en gång. Hoppas ni kryar på er allihop och att det löser sig med din pappas hjärta.
    Många kramar till er....Anette.

    SvaraRadera