lördag 27 november 2010

Allergisk reaktion med nässelutslag.



Igår fredag var jag hos sjukgymnasten. Det gick bra, hon visade mig endel bra övningar för att träna upp min arm efter operationen. Hon tyckte dessutom inte att det var så lämpligt att jag började arbeta på torsdag, som läkaren tyckte när jag träffade honom på sjukhuset den dagen jag åkte hem efter operationen och han skrev min sjukskrivningslapp.

Hade jag jobbat på kontor hade jag inget sagt om att börja jobba fyra veckor efter operation, men jag jobbar ju på en förskola! Ska jag med hårt sittande gördel om min uppskurna buk, och med "nytt" stelt inte läkt bröst jobba på förskola med allehanda upgifter, ex upp och ner från golvet, bära och hantera tunga matkantiner, hjälpa till med påklädning av tunga vinterkläder på 19 barn och byta blöjor. Sjukgymnasten skulle ringa och prata med läkaren på måndag. Jag begär inte mycket, klart man ska jobba och "göra rätt" för sig, men två veckor till behöver jag för att komma igen...

Tuva det lilla livet har otur... Hon har ju haft ögoninflammation sedan i tisdags. Vi började behandla med ögondroppar/salva i onsdags. Hon var tack och lov bra i går morse, men man skulle behandla två dagar efter symptomfrihet. Igår var jag och Tuva med svärföräldrarna Mia och Bengt hela dagen. Jag orkar inte ha Tuva själv hemma en hel dag ännu. Jag behöver dessutom träna och promenera på dagarna.

Vi tyckte hon var röd i ansiktet under dagen igår. Hon var flammig på ena kinden. Men hon var pigg och glad. Hon var med farmor och mig och handlade och gick där på Willys med sin lila mössa. Till den hade hon matchande lila "party-ögonmask" som hon hade hittat här hemma dagen innan.

Freja skulle på fotbollsavslutningsfest på kvällen, så Tuva och jag skulle ha en egen fredagsmyskväll. Magnus skulle komma hem runt halv åtta, så Mia och Beng skulle åka hem redan vid sextiden.

Jag skulle bara ha hjälp av Mia att ge Tuva ögondropparna. Man behöver vara två, en som håller huvudet still och en som droppar i ögat. Jag droppade i, och bara en kort sekund senare så blossar Tuvans ansikte upp med massor av nässelutslag och hon kliar och fnattar på hela kroppen! Min lilla skrutta, vad det var synd om henne! Vi förstod ganska snabbt att det var en reaktion på ögondropparna, och vi förstod även att det var därför hon hade varit så rödflammig i ansiktet under dagen. Dessa droppar där på kvällen, var i ordets rätta mening dropparna som fick bägaren att rinna över!

Oj vad Tuva grät , hon satt i farmor knä och tårarna bara rann. Jag kan ju gosa med och pussa barnen, men bära och ha i knä är svårt ännu... Jag ville bara krama om och pussa och trösta min lilla tjej! Lillgumman undrade vad som hände med henne. Jag blev orolig att det skulle sätta sig på slemmhinnor i hals, mun och på tungan. Jag ringde 1177 för rådgivning. Jag fick rådet att ge henne Tavegyl som vi som tur var hade hemma sedan Tuva hade vattkoppor. Det är ju både klådstillande och ett sk "antihistamin", dvs det "hjälper upp" immunförsvaret som påverkas av allergiska reaktioner. Sköterskan sa också att påverkades henne andning skulle vi ringa 112.

Jag är glad att vi hade Tavegyl hemma. Annars gissar jag att vi hade fått åka in, kanske inte för att hennes andning påverkades, men för den allmänna reaktionens skull, för klådan etc. Vi hade behövt åka in för att ge henne något antihistamin tror jag. Nu kunde hon hemma få en halv tablett Tavegyl mosad med lite sylt. Jag ville ha farmor och farfar kvar en stund då de ju hade bil, om vi skulle behöva köra in till aktuten. Jag kör nämligen inte bil ännu efter operationen. Jag är för stel i buk och arm... Farmor och farfar vågade åka hem en liten stund efter att Tuva fått Tavegylen. Tuva somnade framför TV:n liggandes i saccosäcken tillsammans med skålen med fredagsmys.

När allt lugnade ner sig gick det, som man brukar säga, upp ett riktigt Liljeholmen för mig! Jag kom på att första gången Tuva fick ögondroppar mot ögoninflammation då hon var ca ett år, så fick hon samma reaktion! Andra gången hon fick ögoninflammation, en kort tid senere, fick hon därför ett annat märke. Men då gick vi via BVC, och de har ju en annan journal än Vårdcentralen. Nu ska jag dock ringa Vårdcentralen på måndag, detta måste in i hennes journal nu!

Magnus var tyvär försenad hem pga att flyget var försenat mer än en timme från Stockholm. Freja kom hem från fotbollsfesten med godispåse och fint "pris", en liten "staty" som föreställde en fotbollstjej. Den har nu hedersplats i hennes hylla. Freja orkade vara upp till nio då pappa Magnus kom hem. Åååå, vad båda barnen har längtat efter pappa!

Glad första advent (imorgon)!


2 kommentarer:

  1. Vi har läst. Kul att du skriver. Och nu ska vi lägga oss o musiklyssna.

    SvaraRadera
  2. Vi har läst. Kul att du skriver. Och nu ska vi lägga oss o musiklyssna.

    SvaraRadera