lördag 11 december 2010

Hårfärg!

- Mamma när JAG blir gammal och gråhårig så ska jag färga håret.

Detta säger min ömma femåriga dotter när vi sitter på Värdshuset i byn och väntar på våra pizzor i torsdags. Pizzabagaren var en trevlig gråhårig man i sextioårsåldern... Jag hoppas han var djupt upptagen av sina pizzor. ;-)

Det har varit en händelserik vecka... I måndags ringde de från dagis, Tuva var inte alls pigg och hostade som en dåre rent ut sagt. Mamma hämtade hem vår lilla sjuka telning. Hon var ganska pigg ändå, men hostade oerhört mycket. Hon hade dock ingen feber, så hon piggade på sig på två dagar.

Magnus åkte till Madrid i onsdags morse. Jag testade på att köra bilen i tisdags eftermiddag och det gick hyfsat. Är ju inte så rörlig ännu så att jag ser bra bakåt när jag backar etc, så jag håller mig till stora öppna ytor att köra på, ex dagisparkeringen. ;-)

Händelserik vecka ja... Magnus strök Frejas lucialinne i tisdags när han ändå strök sina skjortor han skulle ha med till Madrid. Det skulle med till skolan redan på fredagen för att de skulle vara på plats på måndag morgon (luciamorgon i kyrkan). Nette och barnen kom förbi då på tisdagskvällen och de tyckte att det luktade väldigt mycket "strykjärn" från källaren men vi reagerade inte mer på det. Däremot på onsdag morgon tittade jag på linnet och såg en stor brun bränd fläck på ärmen... Oj oj, hur få tag på ett nytt lucialinne? Jo mamma köpte ett på H&M på förmiddagen och Nette som jobbar i stan tog hem det till mig. Det var ju så klart för långt, så Freja provade och jag nålade upp och Nette tog det till stan och mamma på torsdagen. Mamma sydde upp och Nette tog det med hem hit på torsdag eftermiddag! Tur man har ett nätverk av "folk" runtomkring sig i sådana här lägen! ;-) För jag vill INTE köra till stan själv ännu.

Men det tog inte slut i och med detta... På torsdag kväll när barnen somnat skulle jag stryka detta lucialinne. Jag hade innan barnen somnat fått "hota" Freja med att jag skickade ett ostruket lucialinne till skolan om hon inte somnade lugnt och fint - det funkade! ;-) Jag satte i strykjärnet i vägguttaget. Sedan var det bara att vänta på att det blev varmt. Under tiden passade jag på att byta ljus och batterier i luciakronan. Tänkte att vi skulle byta så det var nya fräscha i kronan nu när Freja ska vara ensam lucia. Tror inte vi har bytt sedan vi köpte den då Freja var fyra år och lussade på dagis.

Plötsligt luktade det lite bränd plast. Oj oj, jag hade ställt strykjärnet för nära en svart platskorg så den hade smetat av sig på strykjärnet! Svart varm plast på strykjärnet var ett faktum! Tur att jag upptäckte det INNAN jag började styka! Nette igen, en ängel på jorden. Hon studsade ner med sitt strykjärn och stod kvar medans jag strök, för hon behövde det själv, då hon skulle stryka finbyxor eftersom hon skulle på julbord med jobbet på fredagen. Jag kunde ju inte själv gå upp till dem och hämtade det, då jag var själv hemma med barnen! ;-)

Allting slutade dock lyckligt, Freja hade ett nystruket lucialinne med till skolan på fredag morgon!

I fredags var det avslutning och uppvisning på Frejas gympa. Hon går ju i truppgymnastik och tycker att det är så roligt! Tuva och jag fick skjuts till Rosenholm där gympauppvisningen skulle hållas. De var så duktiga och det var så roligt att se Freja, och vad hon lärt sig. Jag skjutsar nämligen aldrig till eller från gympan längre. De hjulade, gjorde kullerbyttor med benen liksom rakt upp innan de går ner igen, de gjorde volter, och dansade faktiskt linedance allihopa. Det var sååå snyggt! :-) Otroligt vilken kordination, den har då inte jag! ;-) Jag var heeeelt slut efter gympauppvisningen. Det var svårt att sitta i 1,5 timme med min jobbiga korsett, på sådana låga bänkar, och förkylningen gjorde inte saken bättre...

Annars är vi väldigt förkylda hela familjen. Man kan konstatera att Tuvas förkylning var mycket smittsam. Magnus hostar och snorar och har totalstopp i bihålor och näsa. Jag var som sämst i torsdags. Jag har nyst som bara den, och det har INTE varit skönt för min buk... Visst, jag är mycket bättre i mage/buk efter operationen nu, men aj, ont det gör det... Jag får hålla med handen på en fläck som jag har så himla ont på, varje gång jag nyser. Även mamma har åkt på Tuvas förkylning. De satt i soffan nära varandra och såg på film under måndag eftermiddag när mormor hade hämtade henne på dagis.

Nu är det väl Lucias tur att bli förkyld... Men HELST inte! ;-) Lucia/Freja har nämligen börjat snora och nysa och säger att hon är hes. Hon hostar även endel... Det är bara att hoppas det stannar vid detta, för jag tror hon blir mycket mycket besviken om hon missar att vara Lucia i skolans luciatåg på måndag. Tuva och Freja är lika i hur de får förkylningar - de hostar, och hostar och hostar. Tuvas värsta hostdag var JOBBIG. Hon hostade i ett, i ett. Vi får hoppas att Frejas hostdag INTE är på måndag!

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar