söndag 26 december 2010

En väsignad jul!

"- Ja det var då en välsignad jul", som Karl-Bertil Johnssons mamma säger i Karl-Bertil Johnssons julafton.

Vi hade en mysig julafton på alla sätt och vis. Visst saknade barnen sina kusiner, men väder och magsjukor rår man inte på. Det var ett herrans väder i södra Sverige! I Skåne och Blekinge var det Klass 2 varning, vilket innebär att man avråder från att ge sig ut på vägarna. Vägverket garanterade bara att vissa större vägar snöröjdes. Det var säkerligen många familjer som inte var fulltaliga på julafton misstänker vi (alltså att folk fick stanna hemma). Jag tror inte Patrik och Eva hade kommit ner till jul ändå, vädret hade hindrat dem i vilket fall som helst. Många hade önskat en vit julafton, men detta var nästan FÖR bra, julaftonen som kom av sig skulle man kunna säga.

Mormor och morfar var dagen innan julafton inte helt säkra på att komma sig iväg till oss på julaftonsförmiddagen. Vi hade lovat att bjuda på risgrynsgröt och skinkmacka kl tolv. Detta hann de inte med, de valde att äta lunch hemma istället. Men de kom hit till eftermiddagsfikat kl två.

Vi vaknade på julaftonsmorgonen och kände oss riktigt insnöade! ;-) Magnus gick ut och skottade och det tog tid, det hade kommit mycket snö under kvällen och natten! Vilken granngemenskap när typ ALLA skottar samtidigt så där på julaftonsförmiddagen! ;-) Barnen ville ut och undersöka vår tomt. Oj oj vad snö! Tuva utbrast att hon inte bottnade på vissa ställen! Hon stod på vår altan och skrek "ner" till Freja "bottnar jag där?"!

Jag kokade risgrynsgröt på "långkok" under förmiddagen, det blir så gott då! Jag gav mig på att göra saftsås också. Det är så gott att ha till! Jag är inte uppvuxen med det, men min skånske "man" Magnus är det.

Mamma och pappa kom vid ett-tiden. Det hade gått över förväntan att köra från Ronneby. När de kom drack vi glögg och kaffe och åt knäck, kola och pepparkakor. Allt hemgjort! ;-)

Sedan började den eviga väntan... Men tiden gick ganska fort ändå. Efter Kalle Anka började Magnus-tomten att förbereda sig för sin ankomst. Bättre ha julklappsutdelning INNAN julbordet, då har barnen att göra så att föräldrarna får sitta ner och njuta av julbordet! ;-)

Tomten kom med några juklappar i en säck, resten låg under granen och väntade. Barnen tror inte längre på tomten, men vi vill ändå ha tomte, i alla fall några år till! ;-) Mysan kände igen Magnus så hon skällde inte något alls! Det var ju samma lukt på han som nyss hade gett henne skinka, så hon var inte rädd, inte! ;-) Tuva hade ritat en teckning som hon gav tomten innan han ens hade delat ut några julklappar. Så på något vis har hon nog ändå varit osäker på detta med om tomten finns eller ej... Freja den godingen sa redan på morgonen att alla skulle få samma sak av henne i julklapp. Jag tänkte att det är väl något hon har gjort på fritids, men det var det inte. Hon gick istället runt och gav oss alla en julkram, det var hennes julklapp. Jag blev så rörd! Det var så fint att hon sa det redan på morgonen, men inte avsöljade vad hon tänkte, utan det fick verkligen bli en överraskning! :-)

Alla blev nöjda med sina klappar. Barnen har tryckt med textilfärg på örngott som de gav till både mormor, morfar och mig och Magnus. Tuva fick textilfärger och stämplar i födelsedagspresent av mormor och morfar. Jag var med under tillverkningen så jag visste ju vad de skulle ge. Detta fick även farmor och farfar. Örngotten blev så himla fina! :-) Vi gav också både far- och morföräldrar och även Magnus farmor Gulli, en så himla läcker sak vi hittat på nätet. Det var inspelningsbara julkulor! Man kunde spela in en liten trudelutt och så fann plats för en bild. Vi hade satt in en bild på barnen ute i snön med tomteluvor på sig, och så hade de sjungit in "Nu tändas tusen juleljus". Mormor blev så rörd så hon började gråta!

Barnen fick lego och frisyrhuvuden av farmor och farfar. Freja tyckte det var superkul att bygga ihop Tuvas lego-hus som Tuva fick när hon fyllde år i okt. Så Freja önskade sig ett jätteläckert Lego City hus som hon hade sett i Leksakshusets katalog. Tuva fick "bygga för hand-lego" (blandat lego) i "tjejfärger" (rosa ljusblått, ljusgrönt mm).

Vi gav inte barnen så mycket paket i år, då vi hade bestämt oss för att köpa ett ganska dyrt tv-spel, ett Wii, till hela familjen. Men de fick ändå en hel del grejer. Tuva fick boken Castor odlar, ansiktsfärger, små små Askungen och Snövitdockor, stor Lego-platta och liten gosedjurshund i resebur mm. Freja fick en sk "lätt att läsa bok" som hette Ring 112!, en "målarbok" med modeller att rita kläder till, Lego-platta och experimentlåda om elektricitet mm. Mormor och morfar gav hela familjen så läckra påslakan-set från Färg & Form, bla med de moderna molnen som Gunilla Axén har designat (på 60-talet för 10 gruppen). Nu kan vi alla bädda trendigt i våra sängar! (Ja båda barnen har redan gjort det något år, då de båda har det med rosa botten och vita moln). ;-)

Jag och Magnus hade redan fått en present av Magnus föräldar, så vi trodde inte att vi skulle få mer. Men Magnus fick till sin barnsliga glädje en enorm Ferrari-bil att bygga ihop i Lego. Även Magnus kom ju in på detta med Legobygge då i okt när Tuva fyllde år. ;-) Även jag fick ett fint halsband i glaskonst som Mia har gjort. Det var ljust grönt, en färg hon vet att jag älskar! Jag fick även en läcker Gerorg Jensen kandelaber i rostfritt stål. Den är så vacker när den brinner. "Mäktig". :-)

Efter julklappsutdelningen började vi förbereda det dignande julbordet. ;-) Magnus gillar verkligen att laga mat, och är duktig på det. :-) Han stod och fixade och donade med all matlagning den 23:e när jag jobbade. Han hade gjort så goda egna sillröror (bla currysill och romsill), gravat egen lax, gjort Janssons Frestelse, gjort min bror Patriks sk "romgegga" (he he visst låter det gott?) gjort egen vitlöksaioli mm mm.

Ja det var sannerligen en välsignad jul på många sätt och vis! ;-)

Idag annandagen har vi varit hos mormor och morfar på middag. Patrik och Co har äntligen kommit ner också. Ingen mer i deras familj har insjuknat i magsjuka, så de valde att köra ner. Det har nu gått mer än 72 timmar sedan Matilda kräktes så vi hoppas hon inte smittar mer. De ska sova hos farmor och farfar (mina föräldrar alltså) i natt och kommer hit imorgon. Barnen längtar!

De var inte blyga länge för varandra, utan började leka nästan genast. De var bla ute och hoppade från mormor och morfars altanräcke och ner i en jättestor snöhög! Hoppas barnen får lika fina barndomsminnen tillsammans med sina kusiner, som jag har med mina! :-)

Må väl mina vänner!

1 kommentar:

  1. Ni med har haft en härlig jul kan jag läsa;-) Underbart!! Är såå kul se barnens lycka då dem öppnar paketen..

    Jag har sett den ljusstaken du/ni fick, jag har ej plats för en bara. Såå stor!!
    OJ OJ vilken "vuxen leksak" Magnus fick.. spännande;-)

    Ser att ni gillar Wii, ni köpte den röda versionen såg jag på kontrollen. Minst 2 kontroller bör man ju ha, kul kunna spela mot varann liksom. Vi behåller vår bräda,den är grymt kul till vissa spel. Bla backhoppn mm. Barnen gillar den!!

    Ha en mysig ledighet, här är barnen lediga tom den 10 Jan, då börjar Elvira inskoln oxå*panik*

    Kramar Jenny

    SvaraRadera