måndag 13 december 2010

Lucia

Idag måndag har varit en dag som verkligen har gått i ljusets tecken. ;-)

Dagen började tidigt med väckning av barnen. Jag hade tänt ljus i hela huset. Man får passa på, det är inte ofta man är ledig på luciadagen och har den tiden, utan ofta är det ju jobbstress precis som vanliga dagar. Magnus har jobbat hemifrån idag, både för att hinna få in ett luciatåg kl halv nio och ett kl tre, men även för att han är genomförkyld. De sitter ju i öppet kontorslandskap på jobbet och de rekommenderar att man jobbar hemifrån om man är förkyld.

Freja var så nervös och pirrig i går kväll så jag har inte sett på maken. Hon la sig kvart över åtta men när vi skulle lägga oss kl elva var hon fortfarande vaken! Hon fick lägga sig i vårt rum men hon somnade inte där heller, så tillslut fick hon lägga sig på vardagsrumssoffan och se Sunes Jul. Jag valde den för den är låååång, jag ville inte att hon skulle väcka oss efter en och en halv timme, som en vanlig film är. ;-) När jag var uppe och kissade kl tre sov hon sött i soffan. ;-)

Freja var hostig i söndags morse. Vi vet med oss att både Freja och Tuva är host-barn som lätt "hostar upp" sig. Så gjorde Tuva i måndags då de skickade hem henne från dagis. Har de väl hostat upp sig är det svårt att bli av med hostan, det blir ju ett uppretat sår i halsen. Så vi körde aktion få Freja att inte hosta upp sig. Hon fick skippa simskolan och fotbollen och hon lekte hemma hela dagen. Vi bakade bla lussekatter. Hon drack lenande ("läkande" tycker jag nästan) honungsvatten med jämna mellanrum under hela dagen.

Vi lyckades! Om det var vår "omsorg" om henne, eller om förkylningen inte var så farlig, det vet vi inte, men Freja hostade inte något under luciatåget i kyrkan. :-)

Freja blötte sitt hår på morgonen och jag hjälpte henne att föna det. Det blir så lockigt när man har i lite hårmousse. Väl i klassrummet hjälpte jag henne på med lucialinnet och att knyta det röda bandet. Jag tror fröken var ganska tacksam att få lite hjälp även om det var fler föräldrar som gjorde precis som jag.

Jag lämnade Freja, klasskompisarna och fröken i klassrummet och gick till kyrkan där Magnus, Tuva, farmor, farfar och Leif och Agneta väntade. Vi väntade även in morfar och han kom också tillslut. Mormor skulle egentligen kommit, men hon är genomförkyld. Tuva hade som vanligt myror i brallan, men hon skötte sig helt ok. ;-)

Åååååå, vad fint luciatåg Frejas klass och den andra tvåan hade i kyrkan! Jag är ju ganska jävig i situationen, men OJ OJ vad fiiiin Freja var som lucia. Vår älskade tös. Vi som ser henne som ganska blyg, inser att det är hon nog inte! ;-) Tärnor och stjärngossar läste en vers tillsammans, och Freja läste en vers efter dem.

Tärnor stjärngossar:
Lucia, det var så mörkt runt vårt hus. Då kom du med värme och tindrande ljus.
Lucia-Freja:
Ni kan alla lysa precis som jag och göra den mörkaste natt till dag: En hjälpsam hand och ett vänligt ord för många blir värme och ljus på vår jord.

De sjöng så fint. I början sjöng de kanske lite tyst, men oj oj, på slutet sjöng de med sådan kraft! Jag brukar säga att jag lite har "tröttnat" på Nu tändas tusen juleljus, men den sjöng de så fint, i mina ögon näst intill mäktigt.

Efter luciat i kyrkan var det vanlig skoladag för Freja, och Tuva hade vanlig "dagisdag".

Kl tre var det dags för nästa luciatåg. Magnus, Freja och jag tittade på lilla tärne-Tuva och hennes kompisar. De var så söta, en hel drös med lucior, tärnor, pepparkaks gubbar och gummor och tomtenissar och tomteflickor. :-) Tuva önskade att få sitt hår "våfflat" med Frejas våffeltång, så det fixade vi på morgonen. På dagis bjöds det även på kaffe, halvcentimeter tjocka pepparkakor som barnen själva bakat, och lussebullar som Tuva och kompisarna i femårsgruppen bakat.

Må väl!

2 kommentarer:

  1. Jo, det var jättefint. När Freja tinat upp lite efter den nervösa inledningen och sjöng för full hals fick jag en liten tår i ögat.
    Jag tog många fina bilder av henne - som Lucia.
    Denna dag glömmer hon aldrig.

    SvaraRadera
  2. Ja visst var luciatåget fint. :-) Jo lite nervös var hon allt i början. ;-) Det är nog sant att detta kommer Freja att minnas hela livet. Jag tyckte hon läste sin vers så fint, med så fin betoning. Hon liksom förstod vad hon läste!

    Nu väntar jag hem småtrollen från dagis och fritids. Magnus ska och handla.

    Du såg, nu finns några av dina bilder på min blogg också! ;-)

    SvaraRadera