onsdag 22 december 2010

Kompis sovit över. :-)

Freja lekte med Ellen igår tisdag. De njuter av sitt jullov - verkligen. :-)

De kom på att det vore kul om Ellen sov över här. Kör till sa jag, jag är ju ledig. Klart de ska får göra sånt på sitt jullov! :-) Magnus skulle ju dock upp och jobba idag.

Tuva tyckte detta var minst lika spännande som Freja och Ellen. De var ute och lekte en stund på kvällen i den -17 gradiga kylan! Vi har haft (har) en enorm köldknäpp i hela landet. I natt hade vi -19 grader! Ellen den lilla tunna tjejen frös som en hund då de kom in, tur då att Magnus hade en brasa på gång. De satt sedan och drack varm choklad och njöt av värmen.

De lekte hotell och bäddade sina sängar fint och gjorde någon form av enkel "lobby" i vardagsrummet. Årets julkalender Hotell Gyllende Knorren inspirerar nog lite! :-) Tuva somnade fort när jag väl fick i säng dem kl tio. Freja och Ellen däremot hade lite svårt att komma till ro, trots att de lyssnade på talbok. Freja var dödens trött medans Ellen verkade väldigt pigg. Det var inga ledsna miner eller så tack och lov. :-)

Men klockan kvart i tolv skedde ändå "den stora förflyttningen ". ;-) Magnus var trött och skulle upp kl sex och behövde sova. Han la sig därför i Frejas rum, Ellen och Freja placerades i vårt sovrum, Ellen lånade min säng och Freja la sig i Magnus säng, undertecknad fick "fotändeplatsen" i vårt sovrum, i den extrasäng som Ellen skulle legat på i Frejas rum. Allt gick mycket bra, klart man fixar till det så att allt funkar så smidigt det bara går. :-) Barnen sov sedan som stockar tills telefonen väckte oss alla kl nio på morgonen.

Jag var och klippte mig i grannbyn igår kväll. När jag parkerade fick jag ett sms av Patrik. Det var tråkiga besked. Matilda hade kräkts på eftermiddagen! Beskedet var alltså att de inte kommer förren tidigast juldagen... Detta är en in i detalj återupprepning av julen -08, enda skillnaden är att VI då skulle kört upp till dem till jul. Då åkte vi till nyår istället, men det hjälpte föga, hela vår familj fick magsjuka där i Enköping. Magnus och Tuva missade hela nyårsafton, jag stod vid tolvslaget med Freja och Hampus och kände att min mage var i olag... När Freja hade somnat kl ett gick jag på toa och kräktes, och så var det igång... ;-)

Så vi har inte firat julafton med Patrik och co på mååååånga år nu. :-( Trist! Men detta kanske har någon mening ändå, vem vet. Det är nämligen snöoväder på gång i Östersjölandskapen igen. Det är klass 1 varning utfärdad från kl två i natt till sju imorgon kväll. De skulle alltså ha legat på vägarna under i stort sätt hela den tiden. Jag har till och med tänkt att jag tar bussen till jobbet imorgon. Sitter hellre fast på slätten i en buss än själv i en bil! ;-)

Jag berättade det tråkiga beskedet för Freja i går kväll när hon och Ellen satt och drack choklad och hade det mysigt. Jag tänkte att hon kanske tar beskedet bättre om hon har kul och har kompis här liksom. Men oj oj vad ledsen hon blev, vår stora älskade tjej! :-( Hon började gråta... Hon har längtat så efter i första hand kusin Hampus som är 7 år.

Så vi vår avvakta och se vad som händer här framöver. Det vi vet är att mormor och morfar i alla fall kommer och firar jul med oss. :-)

Må så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar