fredag 19 augusti 2011

Snart jobb igen! :-)

På måndag börjar jag jobba på det jobb jag hade innan det jag har haft nu senste två åren. Ska bli så mysigt, har saknat den arbetsplatsen. Härliga kolleger, underbar miljö, härliga barn och föräldrar. Jag var där igår och pratade schema mm.

Tuva sov över hos farmor och farfar mellan onsdag och torsdag. Hon har varit lite mammig och pappig sista tiden, så när Magnus lämnade henne på onsdagmorgonen innan jobbet var hon lite ledsen. Men det försvann snabbt sa farmor och farfar. Hon hade haft det så bra så. Badat och badat och badat. ;-) Farfar hade hängt upp en sådan gunga de har i stugan, en sån rund med ett rep i mitten.

Jag och Freja fick en mysdag hemma själva på onsdagen. Vi cyklade ner till ICA och köpte batterier till den mixer hon köpte på loppisen. När vi kom hem spelade vi spel och hade det sååå lugnt och skönt! Ja, det ÄR lugnt i huset utan vildningen Tuva. Faktiskt. Eller det lugna kanske helt enkelt bestod i att det inte var något syskonbråk alls. Jag tror både Freja och Tuva njöt av att vara ifrån varandra. ;-)

På kvällen gick Magnus, jag och Freja en kvällspromenad på ca 30 min. Det hade inte gått med lilla bortklemade lillasyster som gnäller så fort hon ska gå längre än 50 meter! ;-) Freja är en jäkel på att gå, inget gnäll alls. Hon är van att gå sedan hon var liktigt liten. Det var en så fantastisk sensommarkväll. När vi kom hem satt jag ute en stund på atlanen och filosoferade. Freja hoppade studsmatta.

Vi har shoppat loss på Blocket senaste två veckorna. I förrförra veckan köpte vi ett ekbord att ha till matsalsbord i vardagsrummet. När vi flyttade in i huset för sju år sedan ville vi INTE ha något matsalsmöblemang i vardagsrummet. Då ville vi ha de öppna ytorna för barnen att röra sig på. Nu har vi liksom allt eftersom att barnen blivit äldre ändrat oss... Det började med TV:n i vardagsrummet för ca tre år sedan. Vi har ju nyligen köpt ny TV till vardagsrummet och fått en urmysig liten TV-hörna där. Det blev plötsligt massor av plats i en del av vardagsrummet. Det ska bli mysigt att ha ett matsalsmöbleman där man kan duka upp till fest! :-) Och fest för oss kan vara bara en enkel fredagsmiddag som man bestämmer sig för att äta vid matsalsbordet istället för i köket, eller att man bjuder hem kompiar eller familjen. ;-)

I matsalsdelen av vardagsrummet ska vi nu ha ekbordet och Carl Malmstenstolarna som tidigare varit köksstolar. De ska lackas svarta men det får bli ett senare projekt. I köket finns det plöstligt inga köksstolar. Ojdå! ;-)

Men det problemet löste jag snabbt. Jag hittade köksstolar på Blocket i förrgår. Tyvärr ingick inte något bord, men det köper Magnus ett i eftermiddag. ;-) Vi har ju haft ett köksbord men det passar inte till de nya köksstolarna, dessutom var det så förstört på skivan så att jag alltid var tvungen att ha vaxduk på. Magnus och jag tittade ut ett köksbord igår på Svenska Hem.

Idag fredag har Ellen lekt här, och Tuva skulle leka en stund hos Emmie. Men Tuva håller nog tyvärr på att utvecka allergi för pälsdjur... :-( Emmie har ju en kattunge och efter en timme ringe Jenny och sa att jag nog fick hämta Tuva, hon kliade sig och kliade sig i ansiktet och på halsen. Vi har märkt små tendenser till detta i sommar då hon lekt hos grannbarnen som har hund. Då har hon kommit hem med lätt snuvig och med röda ögon och spontant sagt "mamma jag har blivit förkyld!". ;-) Jag har ju ganska mycket både astma och allegi så detta var ju inte helt oväntat... Tuva har dessutom min "allergihy" och lätt atopiskt exem.

När jag hade hämtat Tuva blev hon än värre under ca en timme här hemma. Hon började klia på hela kroppen och blev flammig i ansiktet. Jag krossade en Tavegyl i sylt som jag hade hemma sedan hon hade vattkoppor. Efter det blev hon superspeedad och "pigg" ett tag, men nu tre timmar senare är hon totalt URLAKAD och jättetrött. :-( Och Emmie som ska ha kalas imorgon, 2,5 timmar kattumgänge... Undrar hur detta ska gå?

Nu fredagkväll med montering av bord mm. :-) Ha det bra!

1 kommentar:

  1. Hejsan!
    Det ska bli så kul att du kommer och jobbar hos oss igen, det blir en rolig hösttermin.
    Ses på måndag...kramar...Anette

    SvaraRadera