torsdag 25 augusti 2011

Nu placerar vi ut...

ekorrhjulet i huset/livet igen efter en lugn skön semester. Det är härligt att slippa rutiner för en tid, men när man inför dem igen är det riktigt skönt! ;-)

I måndags började skolan för våra godbitar; Freja började trean på "storskolan" i byn, och Tuva-luvan började i förskoleklass (0:an) på "lillskolan". Magnus tog skjutsning av barn till skolan den dagen eftersom jag började på mitt "nygamla" jobb. Nu får man ju göra så att man lämnar Freja först, ca tio min innan de börjar, sedan får man skjutsa Tuva och vara kvar på skolgården med henne tills det ringer. Så gjorde vi med Freja då hon gick i förskoleklass också. Fast vissa dagar lämnar vi ju så klart till frukost på resp fritids.

Freja var nöjd med att träffa klasskompisar och fröken igen. Tuva var spänd av förväntan, ja väldigt fokucerad där på morgonen. Hon gick med skolväskan på ryggen hemma en bra stund innan de körde! ;-)

Tuva må vara ett yrväder här hemma, men ack så blyg man kan vara i nya folksamlingar... Jag lämnade henne när skolan började igår och i dag, och hon var lite småledsen då jag gick. Det var först när fröken sa att alla skulle sätta sig i ringen som jag fick gå. Då kände nog Tuva att hon hade koll på "folksamlingen", jag tror hon tyckte det var jobbigt när alla gick omkring i rummet. Det kändes nog bättre när hon, och alla nya kompisar, satt ner.

Det kändes skönt och roligt för mig att börja jobba på nygamla jobbet i måndags. Mycket var sig likt, exempelvis de flesta rutiner och "göror", medan det var en hel del nya barn. Men i tisdags ringde jag gamla jobbet i ett ärende och oj då, pladask föll jag ner i "längar tillbaka-träsket"... Det finns alltid människor som får en speciell plats i hjärtat. I morse började jag inte förren kl tjugo i tio, så när jag hade lämnat barnen i skolan körde jag bort till gamla jobbet en stund. Jag hade glömt en fleecejacka och ett par gympaskor. Det var härligt att träffa alla igen, och riktigt skönt att få säga hej då på riktigt, när jag slutade i aug var det bara jag och en vikarie som jobbade nämligen.

Avslutar med en skön kommentar från Freja nu ikväll:

Freja: - Mamma får jag ta ett bad?
Jag. - Jaaa, det får du väl...
Freja: - Ja du vet jag har haft det lite jobbigt med minustalen idag.

Ha ha, hon har TACK OCH LOV inte så jobbigt med matten som jag hade i skolan, jag tror bara hon var lite ringrostig idag. Hon har nog tänkt för lite matte i sommar och hon kom helt enkelt inte ihåg hur man skulle tänka. ;-)

Må väl! :-)

2 kommentarer:

  1. Härliga komm av Frejan;-)
    Ellen berättade att dem haft matte "test" i dag. Sa glatt att hon hade 1 rätt!! VA utbrast jag chockat.
    Nej jag sa fel sa Ellen då, jag menade ju att jag hade 1 FEL:-) Puh sa jag, det lät bättre och sen skrattade vi:-)

    Tuva verka ej blyg på skolan men du märket ju det som mamma mer:-( Men hon kommer snart in i det!!

    Nu läggdags. Kram Go natt.
    // Jen

    SvaraRadera
  2. Jo Freja berättade att de hade haft mattetest i skolan. Det hade gått bra. :-) Pappa tar matten (läxa mm) med Freja, jag har sååå svårt att förklara hur man ska tänka liksom. Matte är inte min starka sida. Magnus köpte ett gångertabell-spel i Kista när han var där i våras. Det ska spelas här hos oss! Ha ha, jag kan också behöva öva upp gångertabellerna! ;-)
    Kram.

    SvaraRadera