tisdag 2 augusti 2011

Barbapapa!

Idag hämtade Magnus, Tuva och Freja mig på jobbet. Freja hade lekt hos en kompis i Lyckeby hela dagen. Vi körde raka vägen till Netto. Jag såg i deras reklamblad som kom igår, att de sålde en massa Barbapapa-produkter, bla Barbapapa-foppisar. Tuva behöver inneskor till skolan, så vi köpta sådana. Sååå söta! :-) De hade också leggings, strumpor och strumpbyxor. Ja, faktiskt så köpte vi även Barbapapa-fruktburk till Tuvan. ;-)

I söndags på City Gross i Kalmar hittade vi fina skolväskor till tjejerna. Freja behöver EGENTLIGEN ingen, men vi föll till föga... ;-) Det har inte varit lätt att hitta ryggsäck till Tuva. Hon är ju så kort, så många "ryggor" är för långa liksom. Den vi hittade nu var så "lagom", men det var ändå ingen sådan liten "dagis-rygga" utan det var en riktig skolväska. ;-)

I söndags körde vi över dagen till Öland och hälsade på Patrik, Eva och barnen. Det var Hampus 8 årsdag. :-) De har varit nere här i södern sedan förra veckan. Då sågs vi två dagar, en dag var de här hos och och en dag var vi i Ronneby och träffade dem hos mamma och pappa. Den dagen åkte jag och barnen tåget dit faktiskt. Magnus var hemma och jobbade med altanen som vi ska ha på framsidan under vardagsrumsfönstrena.

Brorsan med familj hyr en stuga i en vecka på Kapelluddens camping mitt i Borgholm. Jag hade kollat på vädret och det skuuuuullle bli hyfast under söndagen, så vi packade in oss själva ocb badkläder i bilen. När vi vaknade var det dock ösregn, men bannemig, det klarnade upp och blev en riktigt riktigt fin dag! Mamma och pappa kom också till stugan.

Vi stannade till på City Gross i Kalmar och köpte med matsäck; grillad kyckling, bauguetter och en paket smör med havssalt i. Vi skulle inte vara hos brorsan fören efter lunch, så vi åt vår medhavda matsäck på Alvaret invid slottsruinen innan vi körde till campingen. Mmmm, så gott, vad vi njöt! Min släkt på pappas sida härstammar från Öland och pappa bodde där som barn, så Öland har en mycket speciell plats i mitt hjärta... Alvaret griper ALLTID tag i mig... Det var så grönt på alvaret i år, jag har nog aldrig sett det så grönt i slutet av juli! Den här gången gick vi inte in i Slottsruinen, det får bli en annan gång. Barnen blev väldigt intresserade nämligen.

När vi kom till stugan drack vi kaffe och satt och snackade. Barnen sprang runt och lekte. Vi gick sedan till stranden och badade. Det var förvånandsvärt varmt i vattnet! Det måste ha varit 23 grader, för igår var vi i Trummenäs och kvälsdoppade oss, och där var det 22 grader, och det kändes mycket varmare på Öland! Men det är ju så lång-grunt på många stränder på Öland, så vattnet blir ju snabbt uppvärmt. Det var också "pålands-vind", dvs det varma ytvattnet blåser in mot land.  

Jag började jobba igår. Givetvis vaknar man då till stråååålande solsken och klaaaarblå himmel. Ja ja, inget att vara bitter över. Det är ändå roligare att jobba när solen skiner! Vi har inte många barn på jobbet den här veckan. Vi brukar ha fruktstund ungefär vid fyra på eftermiddagen, idag fick jag ett ryck och stekte bananer med kanel på och så åt vi glass till det. Mmmmm, så gott! :-) Det gäller att fånga dagen! :-)

Må väl!

2 kommentarer:

  1. Fina saker på netto, kul dem fanns med!! Netto ha ju bara haft nån grej hemma vet vi ju:-(
    Frukt burk behöver Emmie, väskan va söt men hon ha ju sin med Rapunzel på från trassel filmen:-) hon älska den!!

    Trevlig helg
    Kram Jen

    SvaraRadera
  2. Ja, de har mycket fint på Netto - om de får hem det överhuvudtaget! ;-) Men jäkligt rörig affär! Barbapapa-väskan var söt, men aningens liten som skolväska tyckte jag. Vi köpte Snobben-rygga till Tuvan på City Gross.
    Ha det bra!
    Kram!

    SvaraRadera