torsdag 3 februari 2011

Ullared och VAB



Igår onsdag hade jag faktiskt tagit ledigt från jobbet för att köra till Ullared tillsammans med Nette, Manda och Mandas kusin Ted. Manda fyller snart år, så lite födelsedagspresenter skulle inhandlas. Nette ville ha Manda med, för hon är såååå kräsen med kläder. ;-)

Magnus åkte till Tyskland och Frankfurt i går morse, så jag behövde ju barnvakt för att kunna genomföra mitt lilla Ullaredsprojekt.

Vi passade på att låta Tuva sova borta hor farmor och farfar natten till onsdag. Vi är inte säkra på om det är första gången hon sover hos dem själv, eller eventuellet andra. Mer är det i alla fall inte. Så det var dags nu. Freja och Tuva har ju däremot sovit där tillsammans många gånger.

Magnus hann lämna Freja på fritids innan hans taxi kom. Nette hämtade mig kl 06 och så körde vi iväg.

Det var så lugn och skönt inne på GK´s i Ullared. Det var nästintill så att man kunde säga att det var LITE folk! ;-)

Jag hade inget jag liksom bara "skulle" köpa den här gången. Fast ändå blev det myyyycket pengar... Fast jag tycker INTE jag har köpt något onödigt (ok något kanske!), utan det jag har köpt nu skulle jag ha köpt här framöver under våren ändå. Det jag har köpt är bla kommande födelsedagspresenter, men även "förbrukningsvaror" ex klädvårdsrulle, kläd-impregnering mm. Imprigneringen var så billig, 18 kr. En sån kostar ju det tredubbla på tex sportaffärerna.

Jag hittade bla två linnen till mig själv i , tycker jag, lite "Timoteij-stuk" (gruppen Timoteij i melodifestivalen här om året). Ett var vitt och ett var beige. De kommer jag att ha till jeans i vår. Men även en "lovika-mössa" (som en lovikavante), åå vad jag gillade den. Jag hittade även ett nattlinne, underkläder, mm mm.

Till barnen blev det bla termoleggings (de är såå bra!), vanliga leggings, några klänningar, tröjor, linnen och shorts. Endel saker var för stora till Freja. Hon får väl växa i... Jag tittade, faktsiskt bara av en slump, igenom hästsportsavdelningen. När jag gick där och såg alla (snygga) hästsportsplagg (funktionsplagg) kom jag på att brorsan tipsat om att mycket av hästsportsplaggen var väldigt bra, även om man inte rider. De brukar handla på Börjes i Tingsryd när de kör hem från oss. Jag hittade ett par rosa så mjuka fina sk "ridhandskar" till Freja. Hon blev sååå glad för dem!

Jag köpte även en ny badrumsmatta, erkänner att den kanske var liiite onödig att köpa. Men den gjorde mig så glad! :-) Det var en badrumsmatta med Spöket Laban på! Vi har haft mycket saker med Spöket Laban och Lilla Anna på, till båda barnen. Det började med Freja. Hon hade örngott med spöket, hon hade haklappar, hon hade en gosedjurs Laban, en stor Lilla Anna trasdocka mm. Tuva har haft haklappar, skötbordsunderlägg och filt till vagnen med Laban på. Den här mattan hoppas jag kommer att glädja oss i många år när vi går på toa och kissar på natten. :-)

Jag köpte även ett barn-Monopol, från 4+. Man bygger en plan och så går en bil med en gubbe runt och säger vad man ska göra. Ha ha, det lät så kul! Tuva var ju lite sotis när hon inte fick vara med på vanliga Monopol då i juldagarna. Detta kostade bara 99 kr!

Jag bara MÅSTE säga att Ullared är riktigt trevligt, det är sådan ordning, och personalen är så trevlig och hjälpsam! Deras underklädesavdelning är riktigt fin. Endel tror nog bara att allt ligger i stora korgar, men så är inte fallet. Jag köpte en så bra trosa förra gången och jag fick så bra hjälp att hitta samma sort igen. De hade ett nytt trevligt café, som inte hade öppnat när vi var där sist. Vi fikade kaffe och baguette där.

Vi körde hemåt vid femtiden på eftermiddagen. Då var det rena rama skitvädret! Det bara ÖSREGNADE när vi kom ut på parkeringen, temperaturen låg på nollan så det var så ruskigt kallt när man blev blöt av regnet! När vi kört ca en kvart började det bli snöblandat.

Vi skulle äta på Mc Donalds i Värnamo hade vi bestämt. I en rondell i Värnamo, när vi t o m SÅG det gula M:et så körde Nette fel, så vi kom ut på nattsvart motorväg mitt in i småländska skogarna! Vi körde och körde, hittade ingen avfart! Tillslut såg vi en vägskylt - vi var på väg mot Ljungby! Efter 17 km hittade vi en avfart! ;-)

Hemma var det lugna gatan. Barnen skötte sig exemplariskt när farmor och farfar passade dem. Vi var hemma vid tiotiden. Då satt vi och pratade litegrann. Tuva vaknade en gång, men jag stoppade bara om henne. Jag skulle visa farmor och farfar ett plagg jag hade köpt till Freja. Det kändes fuktigt... Det luktade lite kaffe om plagget tyckte vi. Ja ja, kaffetermusen hade ju stått i Ullaredsbagen, den hade kanske läckt en liten aning tänkte jag.

När vi hade sagt hej då, gick jag för att hämta termusen. Jag reagerade då på att den var helt tom. Jag tänkte, att det var konstigt eftersom vi bara drack varsin kopp på vägen upp. I samma ögonblick som jag tänkte detta, hörde jag liksom som "kräkljud" från Tuvas rum. Jag hann tänka att det lät som kräkljud, men att det säkert bara var att hon drömde. Men jag gick så klart dit. Där står en flicka som kräks och kräks! Lite kom i sängen, men det mesta hamnade på golvet, med stänk mot dörr och vägg... Fyyy vad det luktade! :-( Jag fick massor av stänk på jeansen och även stänk in i mina foppatofflor!

Mitt i detta kaos tänkte jag att jag MÅSTE kolla Ullaredsbagen... Det där med kaffet oroade mig litegrann... ;-) Jag torkade hjälpligt i Tuvas rum (det luktade fortfarande pyton!), la henne i pappa Magnus säng och såg till att hon somnade lugnt igen. Jag gick sedan igenom min Ullaredsbag och tog upp plagg på plagg med kaffefläckar... :-(

Så där kl halv tolv på kvällen (natten för mig!) stod jag och la kläder i blöt och skrubbade och skrubbade. Jag slängde in Tuvas nerkräkta sängkläder i tvättmaskinen.

När jag inte kunde göra mer åt kläder och sängkläder gick jag upp och kände än en gång lukten i Tuvas rum... Jag gav mig på golv, dörr och vägg igen. Tillslut kändes det rent därinne och det luktade mest sånt där "badrumsrent". ;-)

Jag sov urdåligt på natten. Bara Tuva rörde sig flög jag upp för att se så att hon inte kräktes ner i Magnus säng. Kunde inte ens tänka tanken att behöva rengöra en säng till.

Idag har Tuva varit hemma med mig. Hon blir hemma imorgon också. Man ska ju låta det gå 48 timmar innan man lämnar dem på förskolan efter en magsjuka. Hon har dock varit pigg idag. Inget mer kräk! Det var bara en rejäl magtömning!

Det hade gått superbra för Tuva hos farmor och farfar. De hade varit inne och myst och spelat spel på tisdagen, det var så ruggigt väder, de har ett spel som både Freja och Tuva älskar, Flugsmällan. Det är ett slags memory men man ska smälla handen i bordet och det tycker barnen är så kul! På onsdagen innan de hämtade Freja i skolan fick Tuva åka skridskor på viken, och även spark!

Nu väntar sängen. Blir hemma för VAB imorgon också. Magnus kommer hem från Frankfurt sent sent på fredag kväll. Han har tur den mannen, det är OFTA han är bortrest när barnen blir sjuka. ;-) Nu bör han ju t o m ha undvikit smitta, han träffade ju Tuva sista gången i tisdags morse. I måndags var inte Tuva på dagis, så hon bör ha blivit smittad under tisdagen. Då sov ju Tuva hos farmor och farfar.

Må väl! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar