fredag 25 februari 2011

Kompledigt

De är sportlov, det märks på jobbet. Många barn blir extralediga. Så även mina. ;-)

Jag har en del komp att ta ut, närmare bestämt 16 timmar, så det passade bra att ta ut mina timmar en hel fredag. Jag skulle ha öppnat men det gjorde en annan kollega, som i gengäld kunde sluta lite tidigare (även hon hade endel komp).

Men den lediga dagen började lite trist, med att Tuva sakta men säkert fick feber där under förmiddagstimmarna. Jag har märkt att hon har haft lite höjd temp några kvällar denna veckan. Men när jag har tempat på morgonen har hon haft normal temp igen. Nu sa hon plötslig "mamma jag är så trött, tempa mig". Jodå, då hade hon 37.9, och hon hade bara suttit i soffan. Under dagen gick den upp till ca 38.2, inte mer, men oj ändå vad allmänpåverkad hon blir av feber, lillgumman. Hon har legat i soffan hela dagen, och sovit i säkert tre timmar allt som allt.

Freja har kommit in i någon slags "bakorgie". Jag har bara väntat på att det ska komma, för jag bakade hysteriskt mycket periodvis som barn. Igår ville hon bara gegga ihop kakao, socker och mjöl och jag lät henne hållas. Hon hällde smeten i formar och ville ha in det i ugnen en stund. Det blev inge vidare... Det blev väldigt gummiaktiga muffins. Bläää! ;- ) Men men bättre lycka nästa gång. ;-)

I morse bönade och bad hon om att få baka igen. Då tänkte jag att nu lärde hon ju sig igår att det går ju inte bara med mjöl och vatten. Jag tog fram min gamla bakbok från när jag var liten, Vi bakar, med tydliga pedagogiska instruktionsbilder. Den minns jag att pappa köpte till mig på PUB vid Hötorget i Stockholm (bodde ju i Täby som barn).

Jag tänkte att det är dags att Freja lär sig att man oftast behöver ägg, smör och bakpulver också, för att de ska bli gott. ;-) Vi hitttade ett muffisnrecept i Vi bakar, som hon klarade att baka helt själv. Jag hjälpte henne bara att hälla i formar och ställa in i ugnen. De blev helt ok. Men ganska "vanliga" om man säger så. ;-)

Freja ville prova att baka igen... Då plockade vi fram pappa Magnus recept på kladdmuffins. Det var lite svårare att följa, jag fick hjälpa henne lite. Den smeten blir också väldigt hård och är svår att röra på slutet, den är även svår att få i formarna. Men de blir gooooda! :-) Till dem fick hon ha de söta rosa formarna med vita prickar som jag har köpt på Åhléns.

Det är ju lite tråkigt att ha sjuk lillasyster hemma, så Freja var väl inte på något topphumör när hon hade bakat färdigt. Då skulle det ringas kompis... ;-) Jag föreslog att hon skulle ringa mormor och morfar och fråga om hon fick komma till dem och sova över. Det gick så bra, de hade ett ärende till Karlskrona, så de kunde komma och hämta henne. Imorgon ska de åka skridskor på den där rinken vi var och åkte på för någon vecka sedan. Mormor lånar mina skridskor.

Min kära kollega Anna visade mig sååå läckra klippdocks-sidor på nätet igår. Det var gamla 40-50-talsdockor och rums-miljöer. Nästan som små "tittskåp". Dessa skrev jag ut här hemma nu idag, och så satt Freja och jag och klippte och klippte och klistarde och klistade vid köksbordet, medan Tuva alltjämt sov på soffan. Vi hade riktigt roligt, Freja och jag! :-)

Nu sitter vi här i soffan, Magnus och jag, Tuva ligger i saccosäcken på golvet och halvslumrar. Hon kom nyss på att det var fredag och att vi kanske skulle ha fredagsmys, men vi försäkrade henne om att det kan vi ha imorgon istället, då somnade hon om igen och pratade inte mer om det hela. Det märks att hon är sjuk! ;-) Men konstigt ändå, hon har bara feber, är inte förkyld eller något annat. Ja, kanske liiite lite hostig.

Må väl! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar