tisdag 22 februari 2011

Serverar de FISK här?




Idag har Tuva varit med mig på jobbet. Freja har varit på gympaläger i Rosenholm. Jag kände att något roligt kunde ju Tuva också få.

Tuva är en himla öppen tjej som lätt skapar nya sociala kontakter. Det har vi märkt förut, tex när vi har campat, hon hittar lätt kompisar att vara med. Freja är en tjej som också lätt får kompisar, men det tar liiiite längre tid för henne.

Idag hade min grupp (Elefant-gruppen, barn födda 04 och 05) gympa till Friskis & Svettis gympaprogram "Röris". Jag hade med gympakläder till Tuva, för våra barn på jobbet får byta om till det om de vill. Efter det gick vi ut och tittade på den nyfallna snön med förstoringsglas och såg hur vackra snöstjärnorna är.

Dagens lunch var en stor besvikelse för Tuvan. Fiskgratäng. Ingen favorit för tjejen! Trött och hungrig efter gympa och utevistelse viskade hon "jag vill inte vara här mer nu, jag vill att farfar hämtar mig nu". Men tji fick hon, den elaka mamman svarade bara "nix, du får vara här till kl tre när farfar hämtar, som vi bestämde". Och tur var väl detta, för oj så roligt hon hade under den "fria" leken efter vilan! Jag fick till och med gå på min rast medan hon var kvar på avdelningen.

Freja kom hem med en så fin t-tröja igår efter gympalägret (dagläger, dag två var idag). Den var blå och det stod "Vi älskar gymnastik och är stolta över vår idrott". Igår hade hon fått prova att göra en salto. Salto, vad är det tänkte jag... Men det förklarade hon, det är en bakåtvolt. Jag vet att tjejen i Underbar och älskad av alla och på jobbet går det också jättebra ska lära sig att göra en dubbel salto. ;-) Idag hade de bla hoppat trampolin.

Igår hade hon risifrutti-matsäck med men på kvällen bad hon om plättar till dagens matsäck.. Klart jag ställe mig och stekte plättar till min stora tjej! Jag gjorde dubbel sats, stod och stekte en timme. Farfar hämtade tjejerna idag eftersom jag behövde göra min planeringstid för veckan. De åt köttsoppa till middag och åt plättar efteråt.

Magnus är i Madrid på jobbresa. Är så ressugen, men få vänta... Jag kan bli lite trött på att Magnus får resa så mycket i sitt jobb, men han bara stönar och säger "äsch, jag ser bara hotellrum och Ericssonkontor". Ja, men han får en fläkt, om än ljum, av stora vida världen, medans jag (förvisso HIMLA duktigt) tar markservicen här hemma. ;-)

Imorgon väntar mer "sportlovskul". Tjejerna ska på bio med farmor och farfar och se biofilmen om Hotell Gyllene Knorren, som de ju älskade som julkalander. En annan får knalla till jobbet. ;-)

Må väl! :-)




2 kommentarer:

  1. Va bra att Freja blivit så säker att hon kan vara borta på läger.
    Vi ser också fram emot att åka på semester. Hoppas allt funkar så att vi kan köra till Norrbotten i juni.

    SvaraRadera
  2. Ja men hon har inte sovit borta. Det är ett dagläger. Kommer noh komma rebjudande om sova-borta-läger i sommar sedan... Får se om hon vågar! ;-)

    Trevligt om ni kommer er till Norrbotten!!!! :-)Nu blir det ju Enköping-Sthlm i påsk. Sen något, ev Legoland till sommaren, ev kort campingsem i tältet vi ska köpa också. Får se vad plånboken säger, ja och semeserdagar och tid.

    SvaraRadera