söndag 16 januari 2011

Söndag hemma med Tuvan







Idag har Tuva och jag bara varit hemma och myst. Inget gnäll eller så, utan riktigt lugnt och fint faktiskt! :-) Magnus och Freja körde och hämtade farfar på förmiddagen och så körde de tre till Kreativum i Karlshamn. (Tuva var liiite sotis, men detta var en grej vi lovat Freja länge.)

Magnus råkade säga till Tuva innan de körde, "nu får du en mysdag och kan leka med mamma hela dagen". Leka kan ju innebära mycket, men jag vet hur Tuva tolkar leka. Det är leka roll-lekar, exempelvis att jag är Annika och hon är Pippi. Jag må jobba på en förskola och älska mitt jobb, men jag leker INTE roll-lekar med barnen på det viset. Jag pratar gärna med barnen (de har mycket intressant att säga!) och jag tycker om att LÄRA barnen något, jag tycker om att LÄSA för barnen, jag "pysslar" gärna med barnen, men leka roll-lekar gör jag inte gärna. Känner mig inte bekväm i den situationen. ;-)

Så jag tänkte "eh, jag LEKA, där sa du nog lite fel, Magnus lille, men vi ska nog hitta på att göra!" :-)

Vi började med att baka sockerkaka. Castors sockerkaka, från boken Castor bakar, av Lars Klinting. Sist i den boken är ett recept på sockerkaka. Vi bakade "dock-sockerkaka", i såna mini formar, inköpta på Ikea. :-) Dem (det blev fyra st) blev sååå söta - och GODA!

Därefter gick vi ut en runda. Oj vad blött och tråkigt det var ute! Tuva åkte lite skidor, men hon blev ganska snabbt så pass blöt att vi beslöt oss för att gå in. Tuva önskade chickybits och pommes till middag, men tyvärr hade vi inga pommes hemma. Det fick bli makaroner istället. Det är inte ofta vi har pommes hemma, eftersom vi helst gör egna klyftpotatisar.

Efter maten målade jag henne med ansiktsfärger. Hon fick såna i julklapp och tanken var att de skulle användas vid såna här tillfällen. Hon sa först att hon ville bli en tiger, men sedan ändrade hon sig till fjäril. Ååå, hon blev så söt! :-) Det är faktiskt första gången jag målade en så pass stor bild med ansiktsfärger. Annars har det mest blivit enstaka hjärtan, solar och spindlar. (Till Halloween målade jag i och för sig lite större grejer också.) Det blev lite av en "fantasifjäril" med "Tummlisa-ansikte" (H C Andersens saga om Tummelisa så som hon är ritad i en bok vi har).

Efter ansiktsmålningen satte sig Tuva i soffan och tittade på sin favoritfilm Trolltider (julkalendern från -86). Tuva är inne i en lite orolig period i sitt liv, hon drömmer och tänker mycket. Hon är väldigt mörkrädd. :-( Så denna tiden nu är liiite jobbig för henne, då det ju i stort sätt är mörkt mellan halv fyra på eftermiddagen och åtta på morgonen, och däremellan är det ju inte superljust heller, inte en dag som denna i alla fall (grå-trist dag). Tuva vågar inte vara själv i ett rum, inte leka själv i sitt rum utan vill hela tiden vara på samma ställe som någon vuxen (läs mamma!). Det är liiiite jobbigt för mamman, men det går väl över, det är väl en fas (som man sa när man hade bebis och det var gnäll pga tänder eller utveklingsfas eller vad det nu var). ;-) Men har hon väl kommit in i en film, kan man ibland smyga sig iväg för att få NÅGOT gjort. Detta funkade idag, jag kunde slänga in en maskin tvätt och även städa toaletterna.

Nu badar Tuva, och Freja berättar glatt om vad hon gjort på Kreativum. Det är nog tredje gången hon är där. Men hon har aldrig tidigare sett film där (på Kreanova, en mindre version av Cosmonova som finns på Naturhistoriska i Stockholm). Idag hade hon sett en film om havet och djuren i havet och hon var helt fasinerad! :-)

Ikväll måste vi ha i säng barnen i TIIIID! Vi får inte missa säsongens första Solsidan på fyran. :-)

Må väl! :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar