måndag 3 januari 2011

Slut på julledigheten


Oj oj, vad ledigheten gick fort. Men oj så gött mysigt vi har haft det. Det har varit dåligt med pulkaåkning, och det beror nog mest på mig. Min "hyfsat-nyopererade-buk" gillar inte att sitta i en pulka i en pulkabacke... ;-) Men desto mer sparkåkning har det blivit!

Vi har varit lediga lagom länge. Nu ska det bli skönt att komma in i rutiner igen. Barnen, framför allt Freja, börjat lätt att vända på dygnet vid längre ledigheter. Somna elva-tolv och sova halva förmiddagen. Gissar att det är så att äpplet inte faller långt ifrån trädet, jag själv gör gärna på samma sätt. ;-)

Idag, sista dagen på ledigheten "späkte" jag mig själv och väckte barnen 07.20 för att i alla fall försöka få in dem i någorlunda rätt rutin. Vi fick en ganska mysig morgon ändå. Först låg jag och Freja och myste i hennes rum och lyssnade på talbok (ljudbok som det egentligen heter, talbok är läshjälpmedel för synskadade, men jag använder ändå oftast ordet talbok). Barnen fick talboken En förknorrad vinter, i serien om Hotell Gyllene Knorren i julklapp tillsammans. Hotell Gyllene Knorren var ju julkalender i år och barnen älskade den, även vi vuxna. :-) I talboken är Sisela Kyle uppläsare och hon gör det med bravur!

Efter en stund ropade vi på Tuva och då kom hon också in, men det blev så trångt i Frejas säng, så vi flyttade över till Magnus och min säng. Där låg vi en stund, jag halvslumrade bannemig, så trött var jag! Sedan ville Freja göra frukost till oss. Hon fixade macka och kall dricka till Tuva, hon själv ville ha varm choklad och jag ville ha te, det fick jag hjälpa till med.

Tuva lekte hos dagiskompisen Anton igår och de hade så kul, så de ville leka idag också. Idag ringde Anton hit på förmiddagen och de bestämde att de skulle leka här hos oss idag. De lekte allt möjligt, bla annat att de var gifta (när de lekte utomhus), Tuva godingen sa när de kom in, rosiga och goa om kinderna av kylan, "vi bara låtsades att vi pussades!". Men de har ett gott öga till varandra de där två, och har haft länge nu! ;-)

När Anton åkte hem kl tre, kom Frejas klasskompis Nellie hit en stund och de lekte och hade så kul. Freja åt upp sin lasagne OERHÖRT fort för att vara hon, för hon ville hinna leka så mycket som möjligt med Nellie. Misstänker att de lekte High School musical eller liknande, för de hade såna kläder. :-) De fick ha källarplanet för sig själva, till Tuvas förtret! ;-) Freja ville inte ha lillasyrran med den här gången. Tuva satt och ritade målarboksbilder som vi skrev ut från nätet, och lekte även lite med sitt Lego-hus.

Må väl! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar