söndag 9 januari 2011

I sista minuten!













I dag har det regnat och töat massor... Men man har inte FRUSIT! :-) Har känts ovanligt... ;-) Har tyvärr inte kunnat använda mina skidbyxor denna vintern eftersom jag har nyopererad buk...

Barnen kom än en gång att tänka på sina skidor som inte har blivit rastade i vinter. Så idag tog vi fram dem så att barnen i alla fall har åkt en dag denna vintern. (Men vi hoppas på mer vinter än detta, gärna lite snö till sportlovet!)

Freja har ju haft skidor i ca tre vintrar. Tuva fick förra året. Här om dagen köpte vi även sk miniskidor på Ö&B. Bra antingen till utlåning till kompisar som är här, men även kul att åka på i pulkabacken. Jag minns att jag hade miniskidor i barndomen då vi bodde i Täby. Jag gissar att det var vintrarna i årskurs 4-5 kanske (1987 ?). Vet inte om det var någon lokal "trend", men vi åkte på bara EN miniskida! Man satte liksom den andra foten bak på skidan.

Det gick bra att åka för båda tjejerna. Tyvärr töade det ju som 17, och snön var djup, så man sjönk ju ner litegrann. De åkte först här på tomten, vi hittade en liten backe/driva som blåsten gjort som var "lagom". Men Freja ville till pulkabacken så det fick det bli. Vi tog sparken bort till pulkabacken. Det var blankis, dvs bra sparkföre. Skidföret bort till pulkabacken var dock sämre! ;-)

Freja har åkt både miniskidor och på sina vanliga idag. Tuvas lilla fot är för liten för miniskidorna, så hon får vänta några år med sådana! ;-)

Trånar och trånar efter skidresa nu, och det SKA bli av inom en inte allt för lång framtid, det är vår föresats i alla fall. Sedan styr man inte över jobb etc, men vi HOPPAS kunna komma iväg till svenska fjällen i alla fall till nästa vinter... Men det ska vara en njutning och ingen pina, det SKA liksom vara lite "glassigt", det tycker både Magnus och jag. ;-) Vi ska åka då det är hyfast "varmt", max -10 grader kallt får det vara. Magnus och jag har varit i Åre en nyårshelg innan vi fick barn, och då var det bara FÖR kallt. Det var ingen njtning att åka. (Kommer nog att åka mest utför, men tar väl med längdutrustningen.)
Ett argument är ju att det är billigare att åka i ex jan-feb, men det är INTE värt det, tycker inte vi. Jag hade inte tackat nej till tex Val Thorens i april. Det var så att man kunde åka i bara underställ + skidbyxor och solglasögon det året i april vi var där. Ååååå, nu drömmer jag mig bort... ;-) Men alperna blir det inte, tyvärr alldeles FÖR dyrt! Blir väl Sälen eller liknande i mars-april (-12), gissar jag, inte ens Åre, det är för dyrt. Trist att inte kunna åka ovanför trädgränsen som man kan göra i Åre, men tror inte barnen bryr sig nämnvärt... Fast utsikten är ju oslagbar...

Idag har vi spelat Wii igen. Bowling är ju kul, har vi upptäckt, och "alla" kan vara med. Tuva klarar annars inte av så mycket annat i det Wii vi har. Hon är liksom inte jätteintresserad heller. Ja ja, det kommer väl. ;-) Vi har i alla fall skapat våra egna gubbar/karaktärer/figurer nu. Det tyckte barnen var kul. Nu använder man sin figur varje gång man spelar.

Imorgon ska Sanna vara här hos oss när mamma Nette jobbar. Skolan har nämligen studiedag så där första dagen på terminen. Så på tisdag, då får Freja träffa fröken igen! :-)

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar