lördag 19 mars 2011

Tiotusenkronors frågan


- Mamma, kan Big Bang hända igen? Dör vi då? Åker vi ut i rymden då?

- Finns det bara liv på vår planet?

- Finns det liv i Andromeda galaxen?

- Mamma vad är det för en röd fläck som syns på Jupiter?

- Varför blåser det hela tiden en virvelvind på Jupiter?

Jag har en snart nioårig tjej som är så glad för de har äntligen börjat läsa om rymden i skolan. (Ja, det var ett tag sedan de började.) Hon har ju varit intresserad av rymden nu i minst ett år. Men detta att de har börjat läsa om rymden har även gjort att hon har börjat tänka och fundera en massa om oss; mänskligheten etc... Dessa frågor hon ställde nu ikväll när hon skulle sova var svårbesvarade och inga bra frågor att grunda en god nattsömn på, tyckte inte jag... ;-)

Hon kom hem från skolan igår och sa att nu under slutet av mars så här, så kan man se planeterna Merkurius och Jupiter jättenära varandra på kvällshimlen i väster runt halv sju (då solen går ner).

Vi gick bort till vår "äng" nu i kväll, med kikaren i högsta hugg, men vi visste inte riktigt vad vi skulle titta efter. Jag såg en starkt lysande prick och sa att den kanske det var. Men nej nej, sa Freja och kompisen Tilde, det ska vara två planeter nära varandra. De såg istället Orions bälte och Karlavagnen och var i det läget helt nöjda med det.

Väl hemma var Freja inte alls nöjd med Karlavagnen och Orions bälte, det var blaha blaha för de stjärntecknen har hon sett många gånger förr. Hon ville se Merkurius och Jupiter, därmed basta! ;-)

Jag googlade (taaack gode gud för google!) på Merkurius och hittade då bra information om hur och var man ser den, och Jupiter, nu i mars. Jag hittade en mycket bra bild på hur de två planeterna rör sig nu under mars månad. Och, jag hade RÄTT, vi SÅG ju en av planeterna nu i kväll, nämligen Merkurius. Jupiter låg inte så nära Merkurius som tjejerna hävdade, utan nedanför trädgränsen (alltså på vår äng). Vi ska gå en bit bort på ängen imorgon (förbi den träddunge som är i vägen) imorgon kväll och se om vi inte kan se även Jupiter. :-)

Till råga på allt är det ikväll gryyym fullmåne, månen har i sin bana inte varit så nära jorden på decennier, det är en sk "supermåne". Är det då det blir jordbävningar, tsumanis, vulkanutbrott mm?... Låter för mig inte helt omöjligt, då ju bara exempelvis tidvattnet påverkas av månen. Ja, något är det definitivt som händer, min svägerska Eva var i London här om dagen och där var det sk "blue moon", det hann bli två fullmånar i en månad och det gjorde tidvattnet extremt lågt så färjor över Themsen fick ställas in.

Så, till alla grannar (eller i alla fall de grannar) som såg oss med kikaren i högsta hugg; vi var INTE intresserade av vad ni hade på matbordet/framför tv:n eller om ni satt i mysbrallor framför tv:n, utan vi var PRIVAT-ASTRONOMER! ;-)

Vi, mångalna? Neheej då! ;-)

3 kommentarer:

  1. Menar du att du inte kan besvara helt elementära frågor om Big Bang? Ingick inte det i din lärarutb? ;-) Underbart inlägg, skrattade för mig själv! Instämmer i "tack-gode-gud-för-google" vad gjorde man innan? Gick till bibblan? ;-)

    /Åsa F.

    SvaraRadera
  2. Tack Åsa! :-)
    Ja man kan ju fråga sig vad vi v e r k l i g e n lärde oss under lärar utbl - eller???? Eller inte? ;-) ;-) Ha ha! Det var nog för mycket i c k e elementära saker vi lärde oss! Om du liksom Malin ska ha tenta imorgon mån, så önskar jag dig lycka till! :-)

    SvaraRadera
  3. Som jag skrev på facebook så ska jag - hoppas jag - snart kunna sammanställa lite ur Shantaram om BigBang, utvecklingen, målet och Gud.
    Intressant förklaring i den boken, men jag måste leta på 900 sidor efter väsentligheterna.
    Kan nog inte förklara riktigt bra med egna ord.

    Men det kan nog bli en jättebra förklaring för Freja.

    Kul att Freja är intresserad.

    SvaraRadera