söndag 13 mars 2011

Fy faaaaan vad vi är bra!

Sjunger som ungdomarna som tar studenten. ;-) Vi hade föräldramöte i tis. Det är roligt när man får så mycket beröm som vi fick på det mötet. :-)

Annars har den här veckan förflutit ungefär som vanligt. Det har varit hämtningar lämningar och allt mittemellan. ;-)

I torsdags var tanken att jag skulle få en eftermiddag för mig själv. Freja skulle med en klasskompis hem, och Tuva skulle äntligen bli hämtad av mormor och morfar på dagis, och även sova över hos dem. Jag skulle alltså inte ha några barn att hämta på torsdagen - trodde jag! ;-)

Torsdagen var en hektisk dag på jobbet och mitt i allt detta ringde pappa, deras bil stod på "akuten" (Ford-verkstaden). De har verkligen ett måndagsexemplar av sin bil. Den här gången small det bara till när de körde och det var en fjäder som gick av... De trodde först att det skulle gå att laga fort men det skulle ta en dag. De kunde alltså inte hämta Tuva kl tolv på dagis som bestämt var! Jag fick ringa dagis och de fick delge Tuva den tråkiga nyheten. Hon hade gått och sagt till alla kompisar att mormor och morfar skulle hämta henne och att hon skulle sova där. Väskan stod och väntade där på dagis... Hon tog det att mormor och morfar inte kunde hämta henne ganska bra när fröken berättade det, men oj oj vilken gnällig unge jag fick hämta sen... Det var ju pest att mamma hämtade - och att vi skulle gå hem!

Till på köpet var det rent skitväder den här torsdagen! Jag var inte heller på topphumör. Hade man inte vetat att det var mars och "vårmånad" hade man lika gärna kunnat tro att det var november! När vi kom hem tände vi värmeljus och bestämde oss för att strunta i det dåliga vädret. Freja kom i alla fall glad hem från kompisen. De hade bla lekt melodifestival och bakat chokladbollar.

På torsdagkvällen kl nio vaknade Freja och var jätteledsen och sa att hon hade så ont i magen. Hon kan klaga på det ganska ofta utan att det är något, men nu såg jag att det var något som inte stämde. Jag bara väntade på att hon skulle kräkas. Stackars tjej, det tog 45 min av grymt illamående innan hon till slut kräktes. Ungen var bannemig vit-grön i ansiktet! :-( Efter att hon hade kräkts mådde hon så mycket bättre, tjejen! ;-) Vi kringgick våra familje-sov-regler, och körde ut pappa Magnus från sovrummet, och så fick Freja sova i pappas säng. Annars sover barnen i sina egna sängar. Freja kräktes inte mer utan det var precis på samma sätt som Tuva då för ca en månad sedan, hon sov lugnt hela natten och vaknade hungrig.

Jag hade båda barnen hemma under fredagen. Policyn på Tuvas förskola (och alla andra förskolor) är att man har syskon hemma vid magsjuka. Så här kan man ju inte göra i skolan sedan, då är det ju skolplikt. Tuva var fly förbannad på mig när hon inte fick gå till dagis. Hon är sååå kär i Anton nu igen, deras "kärleksaffär" går upp och ner, just nu är det mycket upp. ;-) Han hade sagt dagen innan, att nu var han kär i Tuva igen, så Tuva svävade som på små rosa moln. Så här låter det: "mamma Anton gillar dödskallar" och "mamma Anton säger att det står rock på min tröja" (till saken hör att det står Idol på Tuvas tröja) eller, "Anton tyckte jag hade fina byxor" etc etc... ;-) Så sött, Freja hade inga kärleksaffärer i den åldern. Det är lite charmigt! ;-)

Vi lullade runt hemma alla tre under fredagen. Freja och Tuva gjorde experiment med bla vatten, såpa och bakpulver, och jag bakade lånpannebröd. Barnen slogs om att smula i jästen. Mmmm, så GOTT det var med nybakat bröd. :-)

Igår körde jag själv iväg själv på lite "shopping". Jag köpte födelsedagspresenter till två kalas barnen ska på. Jag hittade även en scarves till Tuvan - med dödskallar på! Freja har nämligen en cericefärgad scarves med glittertrådar i, och en sådan ville Tuva ha. En med glitter i var jag alltså beordrad att köpa, men de jag hittade kändes sååå "pråliga", de passade inte min "lilla plutt". ;-) Men så gick jag på denna rosa med dödskallar och den godkände hon så fort jag kom hem. Inne på Kappahl blev det även ett par jeans till Freja och en söt tunika i olika tyger (lite lapptäcke över den!) till mig. Inne på SkoPunkten förälskade jag mig i ett par söta röda lack-sommartofflor i träskomodell (mjuka). Så, nu får gärna våren komma, så jag får använda mina nya tofflor! :-) Ja ja jaaa, jag är inte den som är den, tidig vår är heeeelt ok, jag brukar "frysa in" våren/sommaren! ;-)

Må väl! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar