söndag 27 mars 2011

Sjuka familjen, var det här ja.

Nu tar jag tillbaka, barnen är nu inte alls lika friska som jag tyckte förut i höstas och tidigare i våras. ;-) Men jag har hela tiden jämför mig med andra, som jag tycker är så o e r h ö r t mycket sjuka. Jag och mina kolleger åkte på en hejdundrande förkylning under slutet av veckan. Så i tor och fre befann vi alla oss i olika stadier av denna förkylning. Jag slutade kl två i fre, så jag kämpade på. Men det kändes så där att lämna mina krassliga kolleger och gå hem tidigt och ta helg... ;-) Detta måste ha varit extra kraftiga bacillusker, for oftast får ju vi inte barnens förkylningar, hade vi fått dem hade vi varit förkylda för jämnan tror jag, för det går alltid något på en förskola! ;-)

Jag kände inte för att promenera hem med barnen då jag kände mig så förkyld. Jag ringde svärfar Bengt och så hämtade han upp mig på jobbet och så körde vi och hämtade barnen och så körde han oss hem. Magnus hade lovat att gå på bio med en kompis (I am nr four). Jag var bara en snabbis in på Willys och köpte pommes, jag skulle göra wienersnitzel med klyftpotatis, men o r k a d e inte stå och fixa med färsk potatis.

På lördagen vaknade jag än mer förkyld men det var bara att masa sig upp, skjutsning av Freja och Sanna till lekniksimmet väntade. Jag satt där i vilstolarna i simhallen med Frejas badrock under huvudet och jä jä jäääääspade. Det kom en man förbi och skojade och sa "inte kan du väl jäspa nu, kl är ju snart tio!". ;-)

Väl hemma la sig en sjuk Christina på soffan. Jag sällan sjuk och när jag är det är jag som karlarna, det är typ JÄTTESYND om mig! ;-) Fast innan jag kunde lägga mig väntade ju ändå röj i köket och att fixa lunch mm, så mamma man är! ;-) Tuva var på sånt där supergnälligt humör hela dagen. Vi trodde bara det var sexårstrotset som kommit igång rejält, för det haaar börjat det har vi märkt mycket senaste tiden. ;-) Freja lekte med Sanna hela dagen. Tack Nette för att du tog med Freja och cyklade och köpte lördagsgodiset på macken. Alltjämt medan jag sov på soffan, Magnus var ute i trädgården och Tuva lekte ute, först själv, sedan med grannflickorna, inne hos dem.

Till middag gjorde jag pizza. Det är smidigt när man kan köpa färdiggjord deg och bara hälla på tomatsås, skina och ost. Till det hade vi en god sallad med bla tomat och färsk babyspenat. Vi ringde hem Freja och Tuva från sina respektive kompisar innan maten.

Tuva ville inte äta, och blev därefter skitarg för att Freja fick hänga med Sanna till hennes farmor och hälsa på dvärghöns, hundar och andra djur. När Freja gick stod Tuva och storgrät i dörren... Då var kl kvart i sex. Tuva sa sedan att hon var trött, hon sa även "ser du inte i mina ögon att jag inte är frisk?". Vi trodde bara det var ett "trotsutbrott", så vi lät henne hållas. Men ungen somnade - och vaknade ca 30 min senare och kräktes rakt ut i sängen! Jag hann denna gång att hämta en hink, så att bara första "dusten" kom i sängen och resten i hinken. Men oj oj, det hann komma massor i sängen ändå...

Vi bestämde att jag skulle ta Tuva och Magnus kräket, men han ulkade som 17, var nära att kräkas, så vi fick tänka om, jag tog kräket, han tvättade av Tuva. ;-) Sedan var det igång... Tuva kräktes hela kvällen. Under natten var det hyfast lugnt, men hon "tjuvdrack" kl tre på natten. Jag kom på henne med att dricka massor av vattnet som stod vid sängen. Hon var sååå törstig sa hon, men sedan var det ju igång igen... :-( Hon slutade kräkas vid tiotiden i förmiddags.

Magnus hade en resa till Qatar inbokad i dag söndag med hemfärd redan på tisdag. Han vågade åka! Han är inte så sjåpig så, utan ska han göra något så gör han det. Han tar problemen när/om de uppstår liksom. En eleoge till honom för det! Nu hoppas vi bara att ingen mer blir sjuk... Men denna gång är det ju en riktig omgång magsjuka, så lite förberedd på att någon annan får det ska man nog vara... Jag vill helst inte bli sjuk när Magnus är borta, och det vore ju inte superkul om Magnus blir sjuk där borta i mellanöstern heller!

Nu under dagen har Tuva varit sååå dålig, min lilla skrutt! :-( Hon har haft 38.0 graders feber och bara sovit, först i soffan, sedan i sin säng (hon tyckte det var för ljust i vardagsrummet) sedan i soffan en stund igen och plötsligt hittade jag henne i vår säng, där hon fortfarande sover! Jag lyckades få i henne en liten skål med jordgubbskräm vid sextiden.

Annars har veckan som gått förflutit som de flesta veckor, dvs massor att göra. I slutet av förra veckan fick vi ett H&M utskick med en så snygg kofta, som till Freja. Jag kollade om den fanns på H&M på webben, men inte då, den fanns bara i butikerna. På tisdagen efter att jag hade suttit och gjort min veckoplanering på jobbet fick jag rycket att åka in till stan och se om jag hittade koftan. Tisdagar hämtar ju Magnus barnen, så då har jag någon form av "egentid". Jag tog bussen in till stan och var väl inne på H&M kl 17.40. Jag hann där inne hitta en vårjacka till mig, en vårjacka till Freja och koftan jag var på jakt efter till Freja. ;-)

Freja blev så glad för koftan och jackan. Skulle ha kläderna redan dagen efter. Då var faktiskt också pappa Magnus med i skolan för första gången. För rättvisans skull (och för att en sexårstrotsig Tuva var galen av avund) var farfar med Tuva på dagis. :-)

På onsdagkvällen skulle mamma och pappa sova över här, för att hjälpa mig med barnen på torsdagsmorgonen eftersom Magnus skulle åka till Stockholm med fakiren (tidiga morgonplanet), och jag alltid öppnar förskolan på torsdagar. Jag slapp på det viset att väcka barnen så himla tidigt. Nu kunde mormor och morfar lämna barnen i human tid.

Mamma och pappa skulle hämta mig och Tuva på mitt jobb på onsdagen när jag hade stängt stället kl halv sex. Farfar Bengt hade lämnat Tuva hos mig på jobbet på eftermiddagen. När vi kom hem hit hittade jag inte mina husnycklar! Klockan var sex, jag var HUNGRIG och grinig. Grannen som har extranycklarna var inte hemma... Mamma och pappa som har våra nycklar hade dem hemma i Ronneby.

Pappa sa att nu tar vi det lilla lugna. Vi åkte till OKQ8 där jag köpte mig en korv (Tuva hade ätit hos farmor och farfar). Tuva fick en tablettask, hon valde Emser som är så goda! Jag köpte en till Freja också. Sedan körde vi en sightseeing i byn med omnejd. Det finns ju inte mycket att göra åt såna tokighteter, bara att "gilla läget" som det heter! ;-)

Under torsdagen städade faktiskt mamma huset åt oss! Så himla snällt! Och tur i oturen att hon gjorde det med tanke på hur helgen har varit med min förkylning och Tuvas magsjuka.

På torsdagen eftermiddag var jag och Freja på utvecklingssamtal hos hennes fröken Lisbeth i skolan. Det gick bra. Matten, som jag trott att hon har det jobbigt med, går bara bra! :-) De läser nu om rymden och Freja bara älskar detta ämne. Freja visade mig en så bra text hon hade skrivit om solen.

Må väl!

2 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Usch var jobbit med alla baciller som är i omlopp, hoppas ni kryar på er snart.
    Jag håller med om att det verkar vara riktigt smittsamma virus/bacieller, jag var hemma ett par dagar från jobbet och sov i massor. Jag var så förlamande trött och ont i halsen hade jag. Johanna låg också ett par dagar och nu ligger Bettan hemma med hög feber och ingen röst.
    Vi har knappt haft några barn på jobbet för många har varit sjuka.
    Förhoppningsvis försvinner alla baciller i samma takt som våren kommer men då börjar väl alla snörvla av pollenallergi.
    Krya på dig och din familj...kramar...Anette.

    SvaraRadera
  2. Vi är så glada att ungarna var duktig när du var sjuk. Men vi har ju sett det tidigare att den äldsta tar på sig föräldrarollen när det behövs. Det gäller Freja mot Tuva, Hampus mot småsyskonen och även Matilda mot J-jo.

    Och det är ju fostrande. Glöm bara inte att prata om det när allt är över. Dom behöver lite smicker också!

    Och vi tycks inte bli sjuka fastän vi var i Jämjö under bästa smittspridningstid.

    SvaraRadera