tisdag 12 april 2011

Sitt livs chock!


Idag har Tuva fått sitt livs chock! Lilla barn... Vi tittade på reprisen av Så ska det låta på SVT 24 nu ikväll. Lena Maria Klingvall, denna fantastiska tjej utan armar och som är stor sånstjärna i Japan, var med. Hon var även med i förra säsongen av Här är ditt liv och då blev man så totaltimponerad av henne.

Så jag sa spontant till Magnus när jag såg att det var hon "ååå, titta det är ju hon den fantastiska tjejen utan armar!". Tuva satt bredvid och skulle precis lägga sig. Jag märkte inte något på henne då. Jag bad henne plocka upp legot som låg på golvet och det gjorde hon, sedan bröt hon FULLKOMLIGT ihop, den lilla snuttan! Hon grät och grät och sa att att nu skulle hon få mardrömmar. Hon blev sååå illa berörd av denna tjej utan armar!!!!

Vi kramade och lugnade och kramade och lugnade igen. Tuva höll för öronen, hon ville inte höra tjejen sjunga sa hon. Vi försökte förklara att den här tjejen fötts så, att hon mådde bra, kunde borsta tänderna själv och var LYCKLIG!

Uj uj, vad mycket livserfarenhet de små liven ska få ändå!

Vi som många gånger har fått (får) för oss att Freja är väldigt känslig etc. Jag tycker faktiskt inte att hon är så känslig längre, Tuva reagerar nästan oftare så här. Hon reagerade ju på liknande vis när jag berättade om den lilla tjej som blev påkörd och dödad en bit utanför Karlskrona när hon skulle gå av skolbussen för ca 15-20 år sedan.

Annars har helgen bjudit på både slapparstunder och jobbar-jobbarstunder. På fredagen var hela familjen i badhuset. Pappa/morfar hämtade barnen på dagis och fritids och lämnade av dem hos mig på jobbet kl halv tre. När jag slutade kl kvart i fyra åkte vi direkt till badhuset där pappa Magnus mötte upp. Efter badet var vi så vrålhungriga (sjön suger minsann!) så vi åt snabbmat på Mc Donalds. Vi var alla nöjda men trötta då vi var hemma kl halv nio! ;-)

Det blev mycket bad den här helgen! På lördagmorgon var det dags för simträning för Freja. Hon anmälde sig till en klubb-simtävling nästa lördag. Spännande! De övade starter och hon gjorde så snygga dykstarter. Det är lite speciella procedurer vid simstarter. Det ska göras olika moment vid olika signaler. (Det ser man på de stora simtävlingarna på TV.)

Magnus jobbade i trädgården på lördagen, min tanke var att även jag skulle göra det, men det bidde inte mycket av det den här lördagen för mig. Mina handeksem var extremt svåra i lördags. :-( Vet inte om klorbadet dagen innan spelade in i det extrema kliandet.

Men under söndagen, då jobbade vi båda i trädgården! :-) Tuva lekte med grannflickorna, och Freja lekte med "älsklingen" Peter som går i samma klass. Det var underbart väder och barnen lekte en stor del av dagen ute. :-)

Må väl! :-)

4 kommentarer:

  1. I måndags var vi en kort stund o passade barnen medan mamman var på personalmöte. Tuva skulle följa med ut för att rasta Mysan.
    - Morfar, får jag träna på att ta upp Mysans bajs idag?
    Tyvärr bajsade vovven i skogen så övningen blir nästa gång.

    SvaraRadera
  2. Lilla Tuvan:-( Hon är för go!!

    Ellen sa att Freja o Peter ej är "ihop" längre;-)
    Båda hade gjort slut tydligen, dem är för söööta.
    Kul att dem fick ihop en lekstund Peter & Freja.

    Kram Jenny.

    SvaraRadera
  3. Nä, de vissste inte riktigt vad de skulle göra som ett "par" så de gick skilda vägar, men är fortfarande goa vänner!!! ;-) ;-) De hade så roligt här hos oss, byggde koja och klättrade i plommonträdet. :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Pappa, då får Tuva öva på att "plocka upp bajset" nästa gång ni passar barnen då! ;-)

    SvaraRadera