söndag 17 april 2011

Kronfågel Arena så här i påsktider!

Idag har vi varit i Kalmar på bla Media Markt. Magnus och jag var där för att köpa ny TV. Vi satt där och babblade i bilen, jag kom på att de har en ny stor arena där i Kalmar och att det var något namn som hade med fåglar/kycklingar att göra. Magnus hade noll koll på detta och visste inget. Jag hade för mig att den hette Kronfågel-Arena. Jag berättade att jag hade hört på radion att på invigningsmatchen hade en kille dansat fågeldansen när han gjorde mål och det hade varit en sådan "fullträff" liksom. Plötsligt var vi i Ikea-rondellen och Magnus sa "Guldfågeln-Arena Christina, inte Kronfågel". Då var det en väskylt där det stod Guldfågeln-Arena! "Ja ja ja, kyckling som kyckling" sa jag! ;-)

Uj uj uj, vår TV i källaren pajade i morse. Den har spelat oss spratt under några dagar genom att förstora bilen så att exempelvis all text inte har synts. I morse när Tuva, jag och Freja var på simskola, så totaldog den när Magnus tittade.

Vi kunde få barnvakt under dagen av Magnus föräldrar, vilka även var med på simskolan och tittade på när Tuva simmade klädsim. Hon hade önskemål om att de skulle komma och titta på henne nämligen.

Vi körde som sagt till Kalmar och gick in på Media Markt. Jag hade aldrig varit där inne, men vilken ENORMT stor affär, radar på radar på rader av tvättmaskiner, tv-apparater och annan elelktronik! ;-)

Det bidde en Sony platt TV Lcd tror jag det var (enooormt platt måste jag säga!). Vi valde att ta ner den nyköpta (dock begagnade) Bang & Olufsen TV:n i källaren och ha plattisen uppe. Magnus har nu fått upp den på väggen och jaaaa.... den bryder väl sin plats bra tycker jag. ;-) Visst är det väl i-landslyx att kunna ha två tv-apparater, men vi känner att sista åren har vi vant oss vid det och skulle ha svårt att vänja oss av vid det. Barnen tjivas om program, vi vill kunna spela Wii i källaren etc.

Inne på Ikea blev det tre stora krukor att ha på altanen. Jag har lovat Tuva att vi ska så ätbara blommor (!) för det vill hon gärna, så det får väl bli lite blomster-krasse då. Bara hoppas att vi slipper larver på dem, för det får man lätt på dem. 

Ja, sedan blev det även ett litet nätt stopp på Burger King för att inte avlida av hunger på vägen hem. Ett Whopper-meal lade sig dödsskönt i kistan.

Igår var Freja på sin första simtävling, en sk Klubbtävling där man bara tävlar inom klubben. Dessa tävlingar är bra "genrep" inför kommande tävlingar. Hon hade önskemål om att ha pappa med. Han simtränade ju under hela sin barn- och ungdom och "kan" miljön, så det kändes nog tryggt att ha honom med. Farmor och farfar kom och tittade på tävlingen också. Freja tävlade i 25 meter fri-sim (typ crawl) och dök i sååå fint sa Magnus. Men barn är ju barn och är så sköna, Frejas simglasögon åkte ner då hon dök i, och istället för att bara bränna på de 25 metrarna, så stannade hon till i vattnet och fixade till glasögonen, SEN simmade hon vidare. Lillgumman! :-)   

På lördag-eftermiddagen kom sedan Magnus förälrar och mina föräldrar för att fira Magnus 39-årsdags som inföll i fredags. Vi bjöd bara på tåta och kaffe men det räckte så bra så. :-) Som vanligt fick vi massor av tårta över, så vi bjöd (som vanligt typ!) in Nette Simon och barnen på lite kaffe och tårta på kvällen. Av mina föräldrar fick han presentkort från Centrumföreningen så att han kan unna sig något klädesplagg. Av sina föräldrar fick han bidrag till ett stort familjetält (vilket även jag fick då jag fyllde), vilket vi ska köpa till sommaren. Några dagar på Öland hägrar till sommaren, då i större tält än i somras, då Magnus fick sova i föträltet till Fjällrävens låga fjällvandringstält! ;-)

Av mig och barnen fick Magnus två filmer och ett sött "fotosmycke" med bild på barnen, i form av en nyckelring. Filmerna var Vägen med Viggo Mortensen och en dansk film som heter Flamman och Citronen, den mest sedda på danska biografer under 2008. Jag gillar danska filmer och denna handlade om motsåndsrörelsen under kriget, vilket intresserar mig. Magnus sa "jaha, du har hittat filmer du vill se". ;-) Men han blev glad för båda, det var filmer han ville se också. Han hade faktiskt hört talas om den danska filmen om motståndsrörelsen. Nu får vi ta och titta på dem på vår nya TV! ;-)

Nu väntar ett härligt ledigt påsklov! :-)

2 kommentarer:

  1. Kul med ny tv men dyrt... Glad vi klarar oss med en. Barnen ser ju bompa mm på sina resp datorer;-) spel som Wii o kinect kör vi på tvn. Skönt med påsklov nu det behövs här!!! Kram jenny

    SvaraRadera
  2. Ja tv-köpet var inte något som vi liksom hade med i beräkningarna... Bara trista pengar. När sedan ev kameran är borta också så blir det extra trist. Under några timmar på lördagen tycket vi det var "kul" att kameran var borta för den tar så dåliga bilder, så vi har pratat om att köpa en ny. ;-) Men när sen den jäkla tv:n går sönder! Fyyy! :-(
    Så jag HOPPAS det är den kameran KSS hade hittat. Men jag är inte helt säker... För Magnus har ett minne av att han hade den i fickan på Maxi EFTER simningen nämligen, och då har han ju tappat den senare.
    Ha ett skönt påsklov!

    SvaraRadera