söndag 3 april 2011

Flitighetens lampa har lyst

Idag har Magnus och jag med gemensamma krafter rensat på tomten. Hela vår vackra rabatt på baksidan längs med staketet mot allmännningen är nu redo för nya skott att slå ut. Ja nu är den ju inte jättevacker, men den brukar prunkna på sensommaren. :-) :-)

Jag fick ett infall vid ett idag, dvs lunchtid. Jag var hungrig, hade rensat en tredjedel av rabatten, solen började så svagt visa sig, så jag körde ner och handlade korv medan Magnus tände grillen. Mmmm, barnen åt BRA med grillad korv ute på en filt på altanen. Annars är de inte speciellt förtjusta i korv med bröd. Men nygrillad utomhus smakar den nam nam naaaam! ;-)

Magnus föräldrar kom bort med släpet i eftermiddags så att vi kunde fylla allt trädgårdsavfall direkt i det. Tyvärr är det så att många här i vår lilla by bara "dumpar" trädgårdavfallet här och var i diken och även i små skogsområden. Lite trist tycker jag. Visst, det försvinner ju med tiden, men det tar tid och diken mm fylls ju igen.

Annars har detta varit en ganska trevlig helg så där. Igår var vi i stan och uträttade ärenden. Barnen valde leksaker för 100 kr var på BR-leksaker. Freja hittade någon slags Bakguan för tjejer ("bollar" som vecklas ut till "figurer" när man rullar dem), Tuva hittade en leksaksmobil med Disney-Princess och ett "data-spel" som man kan ha i handen. Ha ha, hennes Nintendo DS som hon säger! Hon vill också ha ett sådan nu (Freja har ju ett). Tuva får önskat ett i julklapp i så fall, för de är ju jättedyra. Medan jag och barnen var i leksaksaffären köpte Magnus träningsskor på Stadium.

När vi var klara på leksaksaffären gick jag en snabbis in på Skoshopen. Jag skulle egentligen se om de hade barnskor, men det hade de inte. Men jag gick på de skönaste sandalerna i världen.... Aaahhhh, det var som att gå på moln. Märket var Rieker Anti-stress. Hoppsan, så nu har jag två par nya vår/sommarskor (köpte ju ett par för någon vecka sedan). ;-)

Vi fick trava vidare för att hitta barnskor. På Din Sko fick vi napp! Efter att perfektionisten Freja provat igenom ett stort antal skor gick vi ut från affären med vårskor till både Freja och Tuva. Freja fick ett par rutiga converse-kopior (basketkängor) och ett par blåa tygskor, Tuva fick ett par slags basketkängor i jeanstyg. Vi stannade på lite eftermiddagsfika hos Magnus föräldarar efter shoppingturen. Barnen ville visa allt de hade köpt/fått.

Jag var sugen på en liten kvällsprommis efter middagen så jag ringde Nette. Freja ville gärna visa sina saker för Sanna så hon sprang upp till henne. Uj uj, jag tog ut mig totalt på promenaden! Jag är inte riktigt hundra ännu efter magsjuka och förkylning. Det var så det snurrade i skallen när vi var halvvägs! ;-) Nette sa sedan att hon faktiskt tycker att jag går väldigt fort (och Nette har ju superkondis!). Jag måste nog lära mig tänka på att spara på krafterna vid en promenad så att de räcker hela promenaden. ;-)

När vi kom upp till dem efter promenaden var Sanna och Freja så sugna på att få "sova över". Manda hade en kompis som gjorde det, så det bestämdes att Sanna skulle sova över hos Freja. Klockan var då redan åtta på kvällen! Det blev så att vi inte kom iväg från Sanna förren nio, så Tuva sov redan därhemma. Men det var ganska "skönt" för då fick Sanna och Freja lite egentid UTAN lillasyster. Tuva ser ju sig gärna som Sannas kompis, vilket hon så klart ÄR, men i första hand är ju Sanna Frejas kompis. Tuva blev allt förvånad i morse då Sanna var här! ;-) Sanna och Freja lekte en stund på Frejas rum med den där Bakguan-bollen och sedan varvade de ner med en film i källaren. Tuva sover ju i vilka oväsen som helst, så hon hörde inget! Halv elva la sig tjejerna och de somnade ganska omgående.

Magnus och jag hade hyrt en film, The Social Network. Den var mycket sevärd och har även fått mycket bra kritik. Den handlade om grundarna av Facebook, två unga Harvardstudenter, som tyvärr blev bittra fiender på köpet och tillslut kom "överens" genom förlikning. Det är lite kul att ha "the story" när man nu är (som de tidigt gissade att många skulle bli!) Facebook-beroende! ;-) Och allt detta med Facebook har skett på den (tycker jag!) korta tid jag har haft barn. Deras "the Facebook" (som det hette innan de skippade "the") visade sig första gången på Harvardstudenternas intranät under 2003.

Idag har Freja, Sanna och Tuva lekt med andra barn här i området. Nu börjar den härliga tiden då ungarna springer mellan varandra som rena rama 70-talsidyllen. ;-) Vi svenskar har nu under ett halvår legat och "sovit" i våra iden med tända ljus och bara mysepyst och "väntat ut" vintern, nu vill vi UT i våra trädgårdar, och det vill barnen också. ;-)

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar