lördag 2 april 2011

Belöning väntar

Idag ska vi in till stan och uträtta ärenden. Freja och Tuva ska faktiskt få sin belöning för att de var så HIMLA duktiga i måndags då jag var helt däckad av magsjuka och Magnus inte var hemma. Barnen förstod "allvaret" och tog så bra hand om varandra!

För jodå, mamman drabbades av magfarsoten under natten till måndag... Jag var sååå himla pigg på söndagen och tänkte att jag får det nog inte. Men jag vaknade kl tre på natten till mån och var hungrig - trodde jag. Jag gick upp, satte på vattenkokaren, tänkte ta mig en macka och te. Men innan tekokaren hade kokat klart satt jag på toa... Sen hukade jag ÖVER toan, ja och sedan var det igång.

Den var ganska seg i starten ändå. Men det var så jobbigt, för jag mådde ändå sååå dåligt, fyyy vilket illamående! Jag kravlade mig upp kl halv sju och väckte Freja som skulle till skolan. Hon såg verkligen att jag mådde mycket dåligt och hon var så fantastiskt duktig! Fixade själv lite frukost medan jag låg i soffan och i alla fall på något sätt var "närvarande" för henne. Hon höll själv reda på tiden när hon skulle gå till bussen.

Förmiddagen förflöt sedan i ett för mig stundom dvalliknande tillstånd. Tuva vaknade, jag gav henne kräm och rostad macka i köket och var sedan tvungen att lägga mig i sovrummet, desto mörkare desto bättre kände jag... Jag hörde henne i vardagsrummet hela förmiddagen, hon låg mycket i soffan (hon var ju inte helt pigg själv) men hon lekte även med sina miljoner smådockor (lego, små mini-barbie mm). Jag hörde henne leka och prata. Hon var även inne hos mig emellanåt. En gång kom hon med ett kort på mig och Magnus som hon har hängande i sitt rum! Det ställde hon bredvid mig. ;-)

När Freja kom hem från skolan åt de lite igen. Freja hjälpte Tuva ta fram smörgåsrån och kräm. Mycket kräm blev det den dagen... Det var inget bråk alls mellan barnen, vilket det så klart (som i anda fam) kan vara. På eftermiddagen mådde jag lite bättre så jag masade mig upp och kokade pasta till Tuvan. Hon fick helt enkelt pasta med ketchup till  middag den dagen. Freja värmde pizzan sedan lördagens middag och tog efter det en tallrik mjölk och rispuffar. Oj vad hon fixade och donade. Det är precis som att barnen förstår när det är allvar, och det är ju BRA. Men man behöver ge dem mycket uppmuntran och omvårdnad efter en sådan pärs, för barn ska ju få vara BARN. :-)

Så idag bär det av till BR-leksaker. Barnen vill dit för att spendera sina 100 kr de ska få handla vad de vill för. ;-) Det blir även en tur till skoaffären, Tuvas gummistövlar är för små. Jag "skänkte" de som var för små till dagis, alltid bra för personalen att ha i reserv där. Har gjort på samma sätt med gamla regnkläder mm.

Magnus kom lyckligt hem från Qatar dit han skulle för att hålla en presentation. Sturkt trodde han att han inte skulle få "sjukan", men han vaknade på torsdagsmorgonen och kräktes. Hans variant var ändå ganska lindrig.

Jag har varit hemma hela veckan. Jag har känt mig jättedålig, yr, matt och konstig i magen... Dessutom satte sig förkylningen i bröstet på mig och jag fick hosta... Detta var faktiskt en pärs för mig; både magsjuka och förkylning på samma gång var lite för bra! ;-) Sen tror jag att jag inte riktigt "vågade" vara sjuk där under måndagen och halva tisdagen (innan Magnus kom hem) så jag blev alldeles matt och "utslagen" när han väl kom hem och kunde hålla ställningarna.

Nu är Tuva på kalas hos en dagiskompis och Freja på tekniksim. Snart är huset fyllt av barn igen. :-)

Mål mäl! :-)

1 kommentar:

  1. Fyyy för dessa sjukor, nu hoppas vi att vi haft vår beskörda del:-(

    Kul med kalas, Emmie var såå sugen så vi körde i tid;-) Ha en mysig lördag!!

    Kram
    // Jenny

    SvaraRadera