lördag 28 januari 2012

Under plommonträdet!

Tuva och jag var på skolhälsovårdsundersökning här för leden. Tuva var på topp under hela besöket. Tuva kan vara blyga Tuva, men är hon på rätt humör är hon glad och sprudlande och charmig. Detta var en sån dag.

Hon pratade och pratade med skolsköterskan, om vårt Lisebergsbesök i somras, om skidresan och allt mellan himmel och jord. Mot slutet skulle Tuva (med min hjälp om det behövdes) svara på ett antal frågor, skolsyster antecknade svaren. Hon frågade bla var Tuva somnade på kvällen och var hon vaknade, vem som tillhörde hennes familj etc. Sedan kom en fråga om det var någon i hennes familj som rökte. Snabbt som attan svarade Tuva "ja pappa under plommonträdet!". Jag blev först helt paff, och sedan började jag skratta! Jag fick förklara att pappa Magnus brukar ibland på sommaren efter en god middag röka en cigarr i goda vänners lag, och då under plommonträdet eftersom vi andra (kvinnor och barn) inte uppskattar bolmandet uppe på altanen. Skolsköterskan skrattade också och frågade "jättofta då eller?" och jag svarade "oo ja!". ;-)

Tuva har ju myror i brallan och hade väl det under hela besöket kan man tänka. ;-) Men ändå klarade hon hörseltestet "utan anmärkning", vilket gladde oss, för vi har nästan misstänkt att hon hör dåligt då hon ibland verkar så frånvarande. Men det beror nog mer på okoncentration än dålig hörsel strodde skolsyster. Okoncentration är vanlig i sexårsåldern. Eftersom hon kunde koncentrera sig så bra på hörseltestet har jag svårt att tro att det dåliga resultatet på syntestet berodde på okoncentration... Remiss till syn-mottagningen är ivägskickat av skolsyster...

Förra helgen var vi barnfria lördag och söndag. Farmor och farfar passade barnen. De var bla och åkte skridskor på den nya utomhusskridskobanan i Ronneby. Mormor och morfar som bor där körde och tittade på dem då de åkte. Anledningen till vår barnfria helg var RÖJNING i källaren/hobbyrummet. Där nere har varit en sådan röra sista åren.

Det har bara blivit värre och värre och tillslut orkar man inte ta tag i det... Vi är ju där i livet att vi har de riktigt tuffa småbarsnåren i bagaget. Men under de "tuffa" intensiva åren hade vi även min bröstcancerresa som kanske gjort att vi inte orkat slänga och röja så mycket som vi hade velat. Men NU var det dags! Magnus och Bengt fixade till bra förvaringsmöjligheter uppe på vinden för ca ett år sedan. Ingen återvändo! Nu röjde vi och slängde massor av saker och la upp det vi ville spara på vinden i tydligt uppmärkta kartonger.

Men vi hann mera! Vi hann ta isär bokhyllan uppe i vardagsrummet och rensa bland alla böcker. Jag slängde faktiskt en hel del böcker. Det kändes först hemskt, men boken i vårt samhället HÅLLER på att förändras. Det är nya tider, man har mycket på datorn idag. INFORMATIONSTEKNOLOGI som det så fint heter. ;-) Detta tror jag kommer att göra att biblioteken faktiskt får ett UPPSVING. Jag tror inte på något sätt så att folk läser eller kommer att läsa mindre i framtiden. Vi kommer bara att läsa och ta till oss och söka information på andra sätt. För "bakåtsträvare" kan detta vara jobbigt, men jag tror man måste "hänga mé"!

Jag sparade två kartonger böcker, sådana böcker som har betytt något speciellt för mig. Det blev en salig blandning av böcker som sparades, allt mellan himmel och jord. Det var klassiker som tex Per-Anders Fogelströms "stad-serie" och Ingmar Bergmans "självbiografi" om sina föräldrar, och nästintill "tantsnusk" som Kooraloona av Noel Barber, slutligen det var några deckare av Henning Mankell och Karin Fossum mm mm. 

I vardagsrummet står nu istället två skänkar och matsalsbordet som en ö i mitten. Ååå, så luftigt det blev i rummet! Det har tidigare varit mycket kompakt med den "tunga" bokhyllan i körsbärsträ rakt i blickfånget. Vitrinskåpet som hör  till bokhyllan blev dock kvar med allt vårt glas i, vi tar oss i dagsläget inte råd med att köpa ett nytt vitrinskåp i ek.

Nere i hobbyrummet är det nu ganska tomt (sååå underbart skönt!). Vi ställde faktiskt ner våra gamla bokhyllor där. Idag får man ingenting för bokhyllor på tex Blocket. Man ser annonser på bokhyllor men de ligger kvar länge... Vi kommer att ha förvaring i bokhyllorna, tex extra toa- och hushållspappersrullar, schampoo tandkräm mm.

Jag var i Ronneby i tisdags i förra veckan. Mamma och jag promenerade då till Mairo där de bla  säljer Marimekkotygerna, som jag älskar. Vi letade ett tyg att spänna på en ram att hänga upp på väggen i vardagsrummet under den ena skänken.Vi hittade faktiskt en stuvbit av ett underbart storblommigt Marimekkotyg som mamma köpte till mig. Detta blir en av mina födelsedgaspresenter då jag fyller år i feb.

Idag spände Magnus tyget på ramen, så nu är matdelen i vardagsrummet äntligen klar. Detta enorma "projekt" som jag startade i sensomras med köp av matsalsbord billigt på Blocket! ;-)

Magnus är också väldigt engagerad i detta "projekt" även om han inte alltid vill låtsas om det. Här om dagen kom han hem med fyra stolssitsar i lurvigt fårskinn till matsalsstolarna. Vi har länge spanat in dem på Rusta.

Det är mycket rea nu. Det gillar vi! ;-) Jag har fyndat mössor, jackor och festblåsor till barnen på Kappahl, Lindex och Intersport. Dessa "festblåsor" är tydligen roliga att ha på skoldiscona har jag förstått. ;-) Jag hade inte betalat 299 kr st för dem, men får man dem för 75 respektive 89 kr kan det vara värt det. Till Tuva hittade jag en jättefin FIX höst (vår) jacka för 150 kr! Till Freja blev det en skidjacka till nästa år för 200 kr.

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar