tisdag 10 januari 2012

Ska det ändå inte vara någon snö...

denna vinter så kan jag lika gärna länga till våren och sommaren! Jag är annars en vinter- och snöälskande människa. Men detta.... ja...HÖSTVÄDER... DÅLIGA höstväder, kan sticka och brinna nu! ;-)

Idag började skolan. Freja fick feber och ont i halsen i lördags, samma "sjuka" som Tuva hade i förra veckan. Hon luktar skunk i munnen. ;-) Så Freja var hemma från skolan idag och kommer att vara hemma imorgon också. Hennes feber vill inte riktigt gå ner.

I lördags skulle vi gått på bio hela familjen och sett Alvin och gänget 3, men precis när vi hade parkerat med bilen på torget sa Freja att hon faktiskt inte mådde bra. Hon hade ont i magen och kände sig hängig. Vi blev lite irriterade att hon inget sagt tidigare, men hon ville väl så gärna gå på bion. Hon hade feber då vi kom hem... Tur att vi bara hade reserverat biljetter och att inget mer hände än att de släpptes till andra besökande. Freja får ofta ont i magen när hon får feber, det är lymfkörtlar i magen som spökar, har vi fått redan på en sen fredagkväll för något år sedan då vi var tvugna att besöka barnakuten med gråtande unge med jätteont i magen (den gången misstänktes blintarmen eftersom hon ju hade lätt feber, vilket är ett av symtomen på blindtarmen...).

Tuva (och så klart även Frejan!) blev så klart jätteledsen. En av oss kunde ju gått med Tuva men vi sa att det var en familjegrej så vi går tillsammans nu till helgen istället. Bara hoppas filmen går då. ;-)

Så var man arbetslös då... Sorligt men tyvärr sanning! :-( Jag sitter lite i en rävsax. Kommunen har blivit stenhårda och "vågar" tydligen inte anställa mig pga att jag är lärare och inte förskollärare (dock även barnskötare, men de "jobbar" ju även på sikt bort dem...).

Jag har ända sedan jag började jobba efter sjukskrivningen för bröstcancern (2008) hållit mig "flytande" genom att ha långtidsvikariat på friförskolorna i kommunen. Heja frisförskolorna! Men just nu finns inget långtidsvikariat på någon av dem. Så jag blir väl timanställd inom kommunen antar jag, och självklart på de friförskolor jag har jobbat på, och hoppas jag håller mig flytande på det sättet... Men nu är ju fackförbunden hårda, man får inte timvicka för länge för då kan man mista sin a-kassa. Jag har idag i alla fall sökt några jobb (längre vikariat), det gäller att ligga i. ;-)

Idag efter att vi hade hämtat Tuva i skolan när hon slutade kl ett hade vi lite tid över innan vi skulle bort till Frejas skola och hämta läxa till henne, så då körde vi ner till "vår" badvik och tittade. Och fick sommarlängtan! Det är verkligen upp- och nervända världen, med blommande tusenskönor där i gräset. Något vi också noterade var att det är mycket högt vatten nu. Barnen förundrades över att deras "sittsten" bredvid ena bryggan var djupt under vatten.

Bara ca fyra månader kvar tills mina älskade syrener blommar! :-)

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar