fredag 9 september 2011

Skärt var det här!

Oj, Tuva fick en riktigt skär fondvägg i sitt rum. Ja, det var så klart tanken, men man blir alltid lite chockad vid första penseldraget. ;-)

Den lilla skruttan hade liksom inte fattat att vi skulle måla fondvägg. Tanken var ju att hon INTE skulle veta, att det skulle bli en överraskning, men jag har "försagt" mig så många gånger tycker jag! Även kompisens mamma försa sig här för leden och sa till Tuva "jasså Tuva så du ska få rosa fondvägg du?". ;-)

När jag hämtade i skolan sa jag att mormor och morfar väntade hemma. Det första Tuva såg var att hela vardagsrummet var fullt av målargrejer, och endel saker från hennes rum. Vi fick verkligen locka henne att titta åt höger, mot sitt rum. Men vad GLAD och förvånad hon blev när hon väl såg rummet! :-) 

När vi var klara ställde vi in hennes "gamla" säng och ställde alla saker som de stod innan vi började. Vi har ju köpt en loftsäng och ett skrivbord till Tuvan, men de sakerna kommer inte in i hennes rum förren hon fyller år i oktober, är tanken i alla fall. Evetuellt blir det så att vi inte kan bärga oss, utan sätter in det här någon helg framöver. ;-)

I går var Tuva och jag på Barnmottagningen på sjukhuset för att kolla upp hennes eventuelle pälsdjursallergi. Tillsammans med läkaren bestämde vi att vi skulle ta ett blodprov för att i ett första skede testa katt, hund och häst. Det blev ett blodprov i fingret och Tuva sa inte ett knäpp! Efteråt fick hon välja en liten belöning från sköterskans låda, hon valde en liten plastorm som lyset i mörkret. Tuva visade den för mormor idag och Tuva sa "det är en lampa också!". ;-)

Vi får provsvar om en vecka, visar det postitivt för pälsdjursallergi så skriver läkaren ut en antihistamin-medicin att tas innan hon utsätter sig för pälsdjur, eller att tas när skadan så att säga redan är skedd. Vi ska inte förbjuda lek hos kompisar med djur, vi ska hellre ge antihistamin-medicin då hon ska leka där. När jag var liten var det mycket "förbud" i samband med min astma-allergi.... Jag fick tex inte leka hos kompisar med djur.

Efter besöket gick vi ner och fikade på sjukhuscafét. Jag vet att Freja och Magnus har fikat där efter hennes besök på ögonkliniken, så det tyckte jag Tuva var värd. ;-)

Jag önskar er alla en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar