måndag 23 augusti 2010

Grottekvarnen igång

Japp, så var Frejas första skoldag som andraklassare avklarad. Hon kom nöjd ut från klassrummet! Hon somnade kvart i elva igår kväll, men flög upp när jag väckte henne och sa att hon det var skoldag idag. :-) Det är så det ska vara när man ska börja i andra klass!

Tuva och jag var effektiva. Vi körde in till stan på en gång och gick till min optiker och lämnade tillbaka de glasögonbågar jag har haft hemma på prov. Vi var inne redan kvart över nio, så vi gick en runda till lekparken i Holglanspark. Alltid en liten nostalgitripp då det var den lekparken vi höll till i när vi bodde i stan när Freja var liten.

Inne på optikern var Tuva urduktig. Hon satt sig i lekhörnan och byggde brio-tågbana över halva butiken. ;-) Vi gick till Lennarst konditori och köpte med oss fika och så gick vi och drack kaffe hos morfar i affären.

Vi var inne en snabbis på h&m:s barnavdelning för Tuva ville åka rulltrappa. ;-) Alltså, där ska man inte gå in. Man hittar ju alltid något! Nu bidde det en långärmad randig höstklänning med Hallo Kitty till Tuva, och en svart tajt kjol och tröja med Mimmi mus med inbyggt linne i till Freja. Tänke på skolfotograferingen, den brukar alltid vara himla tidigt här i vår lilla by.

I fredags plockade Magnus och Tuva blåbär till en paj, och lite lingon, uppe i vår lilla skog, bakom området. De var ute knappt en timme. Det är gott om bär i år! Igår plockade Tuva och jag ca 3-4 dl björnbär under ca 30 min. Det räckte till och med så att Freja kunde ha björnbär med som frukt till skolan idag! :-)

Under tiden Magnus och Tuva plockade bär (Freja var hos Sanna) åkte jag på impuls in till min optiker och tittade på glasögon. Jag har haft mina i ca sex år nu, är dödens trött på dem! ;-) Jag valde att gå till Specsavers där man får två par glasögon till priset av ett. Jag lånade hem fyra par. Mamma kom upp till optikern och var smakråd. Toppen, man behöver liksom någon att bolla med. Har haft en "undersökning" bland mina vänner på facebook om vilka två jag ska köpa och har haft stor hjälp av det! :-)

Men barn är ju för roliga. De gillade väl egentligen inga av de par jag lånade hem... ;-) Men de är vanemänniskor, har svårt att se sånt. Mamma ska se ut som mamma har sett ut jämt, ungefär. ;-) Det bli i alla fall ett par "vanliga" tråkiga (tantiga sa någon på facebook ;-) av märket Tommy Hillfiger, och ett par svarta "no name" men lite mer markerade och med blommor/fjärilar på skalmarna! :-) Det blir nog bre, detta! Denna konversation utspelade sig mellan Tuva och mig igår kväll:

Tuva (med trött gnällig röst) - Men jag kommer inte att gilla dina nya glasögon!
Jag - Du vänjer dig!

Tänk att barn är såna vanemänniskor! Freja sa samma sak en gång när vi skulle byta bil.

Nu leker Tuva med kompisen Emmie, jag hör dem från sandlådan. Freja leker med Tilde. De är ute och flyger och far. Men de är duktiga med att säga var de håller hus.

Jag började jobba förra veckan. Man kommer väldigt snabbt in i det hela igen. Nu på fre ska vi till Björkängsgårdens spa och konferens på planeringsdag/kick off. Vi ska sova över där till lör. Ska bli trevligt! :-)

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar