lördag 29 oktober 2011

Kalas kalas

Nu har vi äntligen en sexåring i huset! Hon firades i lördags men fyllde i måndags, den 24 okt. I måndags åkte Magnus med det tidiga planet till Stockholm. Så vi firade Tuva ordentligt på lördagen och så firade vi bara lite "lätt" i måndags. Jag började dessutom halv åtta så det var inte ens frukost hemma för barnen den dagen.

Farmor och farfar kom med ett Nintendo DS i XL. Freja har ett Nintendo DS Lite, tror jag det heter. Det fick hon när hon fyllde 7 år. Tuva har önskat sig ett i ca ett halvår nu. (Trodde önskningen skulle komma tidigare faktiskt, men icke!) Vi hade betalat en del av Nintendot och farmor och farfar resten. Det är ju ganska dyra grejer... Freja var först lite "putt" på att Tuva fick det "nya" som har inbygd kamera. Men hon har hämtat sig nu och mår efter omständigheterna bra. ;-)

Mormor och morfar gav Tuva superfina och tuffa jeans och en tröja av märket Villervalla, köpta hos Kick på Kullerbyttan barnkläder i Karlskrona. Dessutom hjälpte de ju till med målning av fondvägg i Tuvas rum.

Av oss fick hon inte så mycket faktiskt. Eller, ja, inredningen och småpryttlar till rummet är ju inte billigt och det var ju födelsedagspresenten så att säga. Sedan fick hon lite skrivbordspryttlar, tex häftapparat och nya tuschpennor. På måndagen fick hon ett stort paket med två Barbiedockor och två Kendockor som jag faktiskt hade köpt på bakluckeloppisen (Manda sålde dem). Det blev Tuva jätteglad för!

Tuva hade önskat Tacos till mat på lördagen då vi firade henne, så det åt vi. Med gooood guacemole till. Efter maten gick vi en kort promenad så att vi fick plats med de rulltårtor vi bakat, och goda vaniljhjärtan.

På måndagen var det vardagsbesyr som lämning till gympan mm, så det fick bli köttsoppa på burk med ugnsbaguetter till, men Tuva bara älskar den soppan, så hon blev själaglad! :-)

Idag lördag har vi haft ett enkelt barnkalas. Svårt att veta vilka hon ska bjuda etc, nu när hon har hamnat i en ny klass med idel okända ansikten. Freja fyller ju i maj, så där var det ju tal om barnkalas för klasskompisarna först när hon fyllde sju, i slutet av "nollan". (När hon fyllde sex gick hon ju fortfarande på dagis.) Så vi bestämde oss för att det får bli att bjuda de gamla dagiskompisarna i princip. Emmie var ju den från dagis som kom i samma klass, så henne bjöd vi så klart. Sedan när Tuva fyller sju blir det säkert så att man bjuder alla tjejer i klassen eller liknande.

Vi bjöd på "go-fika" när barnen kom, pepparkakor, chokladbollar och kex, och efter det glass med maränger och strössel. Magnus stack såna "facklor" som sprutade eld i glassen.

Efter "go-fikat" lekte vi lekar, bla dansstopp. Freja hade Ellen här (Emmies storasyster) och de var "lekledare". De höll i leken "tippen". En lek där man ritar ett ansikte eller likande (de ritade ett sött spöke) på ett stort papper. Man lägger sedan godis eller popcorn eller likn på spöket. Sen bestämmer man en person som ska blunda och så bestämmer de andra vilket popcorn som ska vara "tippen". Sen är det bara för barnet som blundade att äta popcorn ända till övriga skriker "tippen". Vi lekte även "farfars långkalsonger", en lek där barnen ska svara på frågor med ENBART svaret "farfars långkalsonger". Det kan tex låta så här "vad åt du till frukost?" svaret blir "farfars långkalsonger", eller "vad har du i håret?", med svaret "farfars långkalsonger". Den leken lockade till mycket fniss! ;-)

Sist hade vi skattjakt för att hitta godispåsarna. Jag hade tagit extrema närbilder på saker i huset och på tomten som ledde dem fram till godispåsarna, tex vattenslangsfästet, en gunga, plommonträdet och brevlådan. Efter att godispåsarna var funna var det ca en kvart kvar och då körde Freja och Ellen lite dansstopp igen. Det var en populär lek, speciellt om de körde låtarna Jag är en astronaut och En rosa helikopter. ;-)

Igår inhandlade jag skidkläder. Dagen innan inventerade vi det vi hade och vi insåg att endel behövde inhandlas. Det är ju 11 år sedan vi åkte på riktigt sist! Vi drar nämligen till fjällen (Sälen) över julhelgen tillammans med farmor och farfar som har hyrt en stuga där. Oj som vi längtar allihopa! Brasa lusekofta och snö till jul liksom! ;-) Det känns som att man aldrig kommer "ikapp" ekonomiskt efter en lång sjukskrivning och arbetslöshet i två omgångar och på det har vi ett hus som i princip genomgår en totalrenovering (puh, det tar tiiiiiid!)... Så vi är så enormt tacksamma att vi får "följa med". ;-)

Magnus var en runda på stan igår efter jobbet och ringde mig precis när jag slutade jobbet och skulle köra och hämta Tuvan (Freja var på gympa redan). Han sa att de hade 20 % på alla jackor på Stadium. Vi trixade och fixade och grejade och joxade och så vips hade vi hämtningshjälp av farmor till Tuva. Så jag gjorde en u-sväng och körde in till stan istället. ;-)

Jag tittade där bland skidkläderna och såg mest svarta, lila eller rosa damskidjackor. Det är bara inte jag! ;-) Men så såg jag åt junioravdelningen till, och där hängde en snygg grön skidjacka. DEN gillade jag och provade därför en i storlek 164 och den PASSADE! :-) När jag sedan provade skidbyxor i 164 cl så var det på tok för små! Hmmmm, VARFÖR kunde jag inte ha juniorbyxorna?! Kan det bero på att man är KVINNA och liksom har lite höfter, har burit två barn? ;-) Jag hittade ett par svarta damskidbyxor i strl 38. :-)

Sedan hittade jag faktiskt en ceriserosa tuff mössa och den köpte jag att ha till, annars blev munderingen lite väl "grabbig". ;-) Jag köpte även ett par rejäla vantar och en lite tunnare fleecejacka att ha under skidjackan. Det lär ju vara enormt KALLT där upp den tiden på året. Man får definitivt räkna med 15-20 grader kallt. Egentligen har vi sagt att om vi någon gång SKA åka skidor igen så ska vi åka på "vårvintern", mars-april sådär. Att kunna åka i tunna vantar och bara underställ och skaljacka (och skidbyxor så klart) är en upplevelse... :-) Till barnen inhandlade vi bla vantar och skidstrumpor, men vi kommer nog att behöva komplettera mer till dem sedan.

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar