måndag 30 maj 2011

Hjälp vad fort jorden snurrar!

Ja, jag är inte på pickalurven eller så, det är bara det att veckorna springer iväg, det är avslutningar hitan och ditan! ;-) Jag hinner inte med!

Sedan sist har det hänt.... massor.... Ja, som vanligt!

Vårfest på Tuvas förskola. Vi i femårsgruppen (de sex barn som ska börja i skolan) hade gått ihop och köpt något riktigt fint till fröknarna som tack för alla år på "dagis". När Freja slutade på Nyckelpigan och Tuva slutade på Humlan gav vi själva presenter. Men det är ju alltid roligare att gå ihop och köpa något riktigt fint! :-)

Jag tog på mig att fixa denna present. Jag tänkte länge på någon typisk "sommarpresent", tex picknickfil och pocketbok eller liknande. Men tillslut kom vi (hade endel sms-hjäp av två andra mammor!) fram till att det skulle bli något smycke! I min mammas gamla affär (numera heter den Smedjegatan 2) hittade jag såå fina armband från smycketillverkaren Bag Lady. Det är hela konceptet som blir så "proffsigt" med snygg presentask från Bag Lady mm. Jag hittade pärlarmband med en liten "bankad" hjärt-berlock på. De fanns i olika färger, jag försökte, med hjälp av Jenny (Emmies mamma) i telefon, att välja rätt färg till rätt fröken. ;-) Jag tror och hoppas att vi lyckades! Bla fick den fröken som vi tycker blir så solbränd ett vitt armband, den som passar så otroligt bra i jeans fick ett turkose etc.

Barnen sjöng som vanligt så fint i lekhallen. :-) Efter sången är det i vanlig ordning tårta och kaffe/saft ute på gården. Vi delade ut presenterna till fröknarna under fikat. Jag tror minsann fröknarna blev rörda! :-) Jag försöker att inte känna för mycket, för då börjar jag nog gråta... Man har lämnat där så gott som alla dagar under sex års tid!!! De har varit med om att jag ringt och sagt att "mormor hämtar Freja idag, vi åker in till förlossningen nu", de har varit med om hela cancerresan mm... De är helt enkelt en stor del av vår vardag!

Efter Vårfesten körde vi hem i ilfart, bytte om, tog en macka, och åkte in till Konserthuset där Freja skulle spela plockflöjt med musikskolan. Det var verkligen tufft av Freja att våga detta, då ingen av tjejerna i klassen spelar. Det var barn från hela kommunen. Hon träffade bla sin gamla "bebiskompis" från Lyckeby. :-)

En annan händelse är att Freja har fyllt 9 år!! Vi firade henne på morgonen onsdagen den 25 maj, vi åt frukost hemma och hon hann öppna presenterna mm. Tyvärr hade jag ett personalmöte jag inte kunde missa på kvällen, men det löste sig bra på detta sätt också! Hon hade önskat sig en mobiltelfon. Men det bidde ingen sådan nu... Vi bestämde att hon kan ha min gamla att öva sig på. för den kan hon så gott som redan med. Kanske kommer tomten med en mobil, vem vet! ;-) Av oss fick hon istället en TV till rummet! En grej hon länge har drömt om. Oj oj, vad förvånad hon blev! Och superglad, liksom "stolt". Hon sa "mamma det är ju en PLATT-TV!". ;-) Hon höll här för leden på att riva en loppisaffär då hon såg en tjock-TV för en femtiolapp. Hon blev helt ivrig och till sig den gången. Vi sa bara nej nej nej, du har INGEN plats för en tjock-TV i ditt rum.

På fredag eftermiddag sedan, firade vi Freja "på riktigt" med farmor och farfar och mormor och morfar. Mormor och morfar hämtade Freja och Tuva på fritids resp dagis och så började de förbereda middagen. Magnus och jag kom hem kl fyra och då åt vi. Freja hade beställt tacos och chokladpudding till efterrätt.

Jag hade den dagen varit på Kreativum i Karlshamn med en kollega och de fyra barn som slutar på "vår" förskola så jag var rätt mör i kroppen och knoppen. Det är altid ett enormt ansvar att resa iväg, om så bara över dagen, med andras barn. Men allt gick jättebra. Vi fick oss ett gott skratt då vi på hemvägen klampade in i en vagn på tåget och babblade och skrattade och började placera ut barnen på bra platser då plötsligt en av medpassagerarna sa "detta är en tyst vagn". Uuuuoops, bara att vandra vidare i tåget! Men det var inga sura miner eller så, vi skrattade alla gott (även de i den tysta vagnen!).

Freja fick en skön-grön Adidasmunkjacka av mormor och morfar. Av farmor och farfar fick hon en fin röd badrock från Polarn&Pyret och en "tennistränare" att spelat tennis med själv, eller tillsammans med en kompis. Hon fick även pengar att köpa något för.

Puh, det har så klart hänt mer än detta. Men detta var ett axplock! ;-)

Må väl mina vänner! :-)

1 kommentar:

  1. Kul läsa din blogg, tack!!

    Presenten till fröknarna blev kanonis, bra Ch.
    Bra idé, färgen satte vbi klockrent med ihop ju;-) Dem blev rörda det såg man, glada!!

    Ha det bäst.
    Kram JO

    SvaraRadera