lördag 7 maj 2011

Äntligen vackert väder!

Usch, det var ju en fin påsk, men sedan kom skitvädret. Det har varit så kallt så kallt. Solen har förvisso skinit emellanåt, men det har blåst och varit "oskönt" i största allmänhet. Idag kom det vackra vädret tillbaka! :-)

Jag har jobbat en hel del sedan påsk. Det är utvecklingssamtalstid på jobbet. Jag har sista samtalen i nästa vecka. Skönt! Men maj är en hektisk tid, det är inte många glipor i almanackan. 

Idag skjutsade jag Freja och Sanna till simningen. Undertiden de simmade körde jag till Maxi för att på Tuvas önskan, inhandla mer "killigt" presentpapper till dagiskompisen Antons sexårskalas. Jag vägrar köpa "Cars-papper" eller liknade, det fick bli ett trevligt blått papper med vita prickar. ;-)

Tuva och jag var och handlade paketet i söndags. Det var stort att köpa paket till Anton, som hon ju gillar så mycket, lilltjejejen. ;-) Hon kom hem från dagis här om dagen och sa att hon och Anton var ihop! Det blev en Lego-bil och en rolig sladder-tagg-boll med en dödskalle på till sexåringen. Jag tror han blev nöjd. Han gillar dödskallar säger Tuva. Det kan nog stämma, för han hade haft dödskalle-ballonger på kalaset. ;-)

I onsdags var det första föräldramöte med Tuvas förskoleklass. Hon och dagiskompisen Emmie kom i samma klass. Killarna från dagis, Noah, Anton och Samuel, kom tyvärr i den andra klassen. Men men, jag tror detta blir bra i alla fall. En massa nya barn att lära känna och börja leka med, det passar leksugna Tuva! :-) Men lite trist var det att hon inte kom i samma klass som grannflickan Alicia. :-( De kom inte på samma fritids heller. Men men, samma skola i alla fall, alltid något! ;-)

Freja är lite putt på att Tuva inte kom i den andra klassen, för tydligen är det den klassen Frejas fröken Lisbeth kommer att ta över i ettan (när hon släpper Frejas klass till fyran). Freja hade velat att Tuva fick hennes älskade fröken. ;-) Jag hade inte heller haft något emot det, men jag tror detta blir bra också. På ett sätt kan det vara SKÖNT att ett småsyskon slipper ha samma fröken som storayskonet, man slipper alla jämförelser mellan syskonen. ;-) Inte för att man SKA jämföra, men det är lätt att det blir så omedvetet.

Jag tycker förskoleklass-fröknarna verkade supertrevliga och rara. Sanna hade dem och gillade dem skarpt!

Förra helgen var jag på Blomsterlandet och handlade massor av blommor till mina utekrukor och balkonglådor. De har fått stå i uterummet den här veckan men idag åkte de ut. Idag planeterade jag även mina timjan-plantor i kopparkitteln på altanen. Nu får det inte bli frost! Magnus bad sina föräldrar köpa eukalyptus-träd på en plantskola här om dagen. Tydligen ska de hålla myggen borta! Vi får väl se, tål att testas. ;-)

Jag är ju överlag ganska enkel i min inredning och mitt formspråk i vårt hem. Jag tänker för det mesta less is more. Men jag gick på en kitschig solcellslampa på Jysk i torsdags. Den var så gräslig så den blev rolig! Det är en "sten" med en solcellsmojäng på och ut från den sträcker sig fem armar med trollsländor som blinkar när det blir mörkt ute! ;-) Jag ska erkänna att när jag köpte den TRODDE jag faktiskt att det var stilla lamor, att den lyste hela tiden liksom. Detta blev aningens to much men ändå gillar jag den liksom! ;-) Den är nu "planterad" i en av krukorna på altanen och blinkar så vackert i mörkret där ute. ;-)

Jag är som sagt ganska "enkel" överlag men gillar att blanda ut med något roligt kitchigt ibland. Mina röda glada "pralin-lacktofflor" är ytterligare ett sådant exempel.

Idag har Magnus byggt på pumphuset till poolen. Jag hoppas att det snart är klart! Det blir fint och han har lagt ner så mycket jobb på det. Jag har skrubbat och spolat av varendan på framsidan. Nu hänger mina fina röda balkonglådor där och skiner. :-)

Må väl  mina vänner! :-)

1 kommentar:

  1. Jag har läst, mamma har släpat sig in och ligger och sover med Mysan. Hon är återigen jätteförkyld. Beror nog dels på att spänningen släppt (att butiken måste vara öppen) och dels på att vi träffat er betydligt oftare än tidigare och blivit smittade.

    Synd att Tuva inte kunde komma idag, men det hade varit nästan omöjligt.
    Men det kommer fler dagar.

    SvaraRadera