fredag 4 november 2011

Rädda Hugo

Har sedan det var ett reportage i BLT om lille bebisen Hugo med den obotliga sjukdomen EB, följt bloggen som Hugos mamma skriver. EB är en sjukdom som gör att kroppen hela tiden får massa sår. Sjukdomen är i de flesta fall obotlig och slutar med döden.

Nu har familjen fått nys om att man i USA har en behandling för sjukdomen, en benmärgstransplantation. Nu kämpar familjen för att få den hjälpen i Sverige, eller att få åka till USA för att göra ingreppet där.

Just detta fallet berör mig verkligen. Detta är ett sååå bra exempel på att det LÖNAR sig att testa olika behandlingar mm - det behövs för att forskning och botemedel kanske kan hittas. Man kan inte  bara sitta och säga "det gaur inte", visst Hugo kanske dör, men det kan ju göra att man lär sig mer om sjukdomen, och att vi i framtiden kan hitta ett botemedel för den.

Jag är såååå tacksam för den medicinska hjälp jag har fått i min bröstcancer! Jag är även tacksam för den bröstrekontsruktionsoperation jag gjorde för nästan exakt ett år sedan, jag är tacksam för att man i Sverige satsar på dessa rekonstruktionsoperationer, för de är ju inte helt NÖDVÄNDIGA, men de kan öka livsglädjen hos drabbade, och de kan även ge forskningen om bröstcancer en skjuts framåt.

Se Hugos mammas blogg här: http://hannasblandning.blogspot.com/

Hej svejs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar