söndag 5 februari 2012

En hemmatjej går på Svansjön

Igår var jag på balett för första gången i mitt 37-åriga liv. Det var en fantastiskt upplevelse. Jag har någon gång zappat förbi det på tv:n och då har jag inte gillat det. Men jag kände att det verkligen var något jag ville uppleva "live" så att säga.

Mamma och jag tittade på Svansjön, den klassiska baletten i fyra akter med musik av Pjotr Tjajkovskij. Eftersom det varken är tal eller sång med så läste jag på lite om handlingen innan föreställningen. Det kändes viktigt för mig att vara väl förberedd.

Det är en kärlekssaga om en prins som förälskar sig i en vacker prinsessa på en bal. Men en trollkarl förtrollar prinsessan till en svan. Baletten går sedan ut på att de två i slutändan ska få varandra och leva lyckliga i alla sina dagar, dvs en riktigt klassisk saga. Det var en hel del barn där (barn under tolv år gick in gratis, annars kostade biljetterna 400 kr). Jag ville uppleva balett som vuxen första gången i mitt liv. Men nästa gång det kommer en balett hit tar jag kanske med barnen, eller ett av dem i alla fall. Barnen som var där var mellan fem och tolv år skulle jag gissa, så jag kan nog ta båda med mig nästa gång tror jag.

Musiken till Svansjön är ju helt enastående! Snacka om odödlig musik, den skrevs för mer än 100 år sedan. Undrar hur många av låtarna i gårdagens melodifestival som spelas om 100 år?! ;-) Musiken i kombination med dansen förmedlade berättelsen på ett mycket tydligt och talande sätt.

Jag är ju en hemmatjej av stora mått mätt, så det var gråt och tandlagnisslan från Tuva när mamman skulle iväg "på galej". ;-) Freja har blivit så stor nu och hon insåg att mamman behövde en kväll för sig själv utan barn. Freja gjorde lilla mamman så barnsligt glad genom att alldeles spontant säga "ååå vad fin du är mamma" när jag hade bytt om och skulle ta på mig jackan och köra iväg.

Tuva är inne i en känslig mammig period nu. Hon som sedan länge har sovit hela nätterna i sitt rum vaknar nu varenda natt och kommer in till oss. Jag minns att Freja kom in i en sådan period i ungefär samma ålder, så jag gissar att det är alldeles "normalt". ;-) De börjar förstå sin omvärld, att den inte alltid är alldeles god, och att de själva och andra inte är odödliga, men de har ändå svårt med logiken i saker och ting, därför kan deras slutledningsförmåga och tankegångar ibland spela dem spratt. Detta är min högst ovetenskapliga tolkning av sex-sjuårsåldern. I natt vaknade Tuva och drömde, och när jag frågade henne vad hon drömde om sa hon att hon drömde att hon inte hade någon familj...

Idag har Tuva till sin lycka lekt hos en klasskompis. Jag lämnade henne där kl ett, blev bjuden på en god kopp kaffe och körde hem kl två. Tuva var kvar där till kl fem. Hem kom en nöjd unge som bla hade åkt med sin nya rosa pulka i pulkabacken.

Medan jag var och lämnade Tuva hade Magnus dammsugit och torkat golven i hela huset. Ah, så skönt att för en gångs skull slippa! Det är oftas jag som gör detta i vårt "hushålle" (som Lotta på Bråkmakargatan säger). Magnus gör en massa annat, sådan är uppdelningen och den är helt ok. :-)

Nu har snön kommit! Äntligen! Den kom med besked under torsdagen och fredagen. Meteorologerna kallade den snö som skulle komma in över smålands- och blekingekusten för "snökanon". Jag tyckte det lät så löjligt men jag förstår nu vad de menade, det "hällsnöade" skulle man enkelt kunna säga. Detta med "snökanon" var tydligen ett väderfenomen som hade något  med varma och kalla luftmassor runt kusterna att göra. Vi har nu en för denna tiden ovanligt låg temperatur. I morse då jag skjutsade Tuva till simskolan var det 15 grader kallt!

Nu när snön kom ville jag prova på att åka på mina två år gamla längdskidor. Det året jag fick dem hann jag åka en gång, strax efter det gjorde jag en operation som hade med min bröstrekonstruktion att göra. Förra året hann jag inte åka något alls trots att det var så mycket snö, för då gjorde jag min stora bröstrekonstruktionsoperation.

Så idag spårade jag upp ett spår på en gräsmatta/äng som ligger i anslutning till vårt område. Oj, det var jobbigt att spåra upp, men när man väl hade ett spår var det så skönt att åka! Jag åkte några varv och ser det som dagens motion. ;-) Men oj vad lätta skidorna var! Jag märkte nu att längdskidor är mycket lättare än slalomskidor! Men det är inte helt ologiskt ändå, annars hade man ju inte orkat åka just LÄÄÄNGD med dem! Det hade varit för jäkla tungt att åka just på LÄÄÄÄNGDEN med längdskidor så tunga som slalomskidor! ;-)

Ska bannemig ge mig ut någon dag i veckan också om snön ligger kvar! :-)

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar